היסטוריה של הפרעות פוריות מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב (J Am Heart Assoc)

בנשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות סיכון מוגבר למחלת לב כלילית, אך לא תוארה עליה בסיכון לאירוע מוחי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי נשים עם הפרעות פוריות מצויות בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית והסיכון היה בולט במיוחד בקרב נשים עם הפרעות פוריות בגיל צעיר יותר. כאשר הם בחנו את ההבדלים לפי גורמים ספציפיים להפרעות פוריות, הם מצאו כי הסיכון הגדול ביותר למחלת לב כלילית תואר בנשים בהן הפרעות הפוריות נבעו מהפרעות ביוץ או אנדומטריוזיס.

באמצעות נתונים ממחקר Nurses’ Health Study II זיהו החוקרים משתתפות עם הפרעות פוריות או היסטוריה של הפרעות פוריות, כולל אלו שבסופו של דבר הרו. המשתתפות התבקשו להשיב לשאלות אודות הסיבה להפרעת הפוריות אנדומטריוזיס, גורמים בריר צוואר רחם, הפרעות פוריות עקב גורם התלוי בגבר, מקרים בהם לא בוצע בירור להפרעות פוריות, או מקרים בהם מדובר היה בגורם אחר או שהגורם לא זוהה.

בשאלוני מעקב, המשתתפים התבקשו לדווח על כל אבחנה חדשה של אוטם לבבי, אירוע מוחי, ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או התערבות כלילית מילעורית.

מבין המשתתפים במחקר, ב-27.6% דווח על הפרעות פוריות, כולל 782 חולים עם אוטם לבבי, 984 חולים עם רה-וסקולריזציה ו-762 אירועים מוחיים חדשים.

מהנתונים עולה כי בנשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות תועד סיכון גדול יותר למחלת לב כלילית, בהשוואה לנשים ללא הפרעות פוריות (יחס סיכון של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.26). עם זאת, בנשים עם הפרעות פוריות לא תועד סיכון מוגבר לאירוע מוחי (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.77-1.07).

החוקרים מציינים עוד כי בנשים שדיווחו לראשונה על הפרעות פוריות עד גיל 25 שנים תועד סיכון גבוה יותר למחלת לב כלילית (יחס סיכון של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.46), בהשוואה לנשים מבוגרות יותר בעת הדיווח על הפרעת פוריות.

כאשר החוקרים ניתחו את הסיכון למחלת לב כלילית לפי האבחנות הספציפיות להפרעות פוריות, הם מצאו כי הסיכון היה הגדול ביותר בנשים עם הפרעות ביוץ, כולל תסמונת שחלות פוליציסטיות (יחס סיכון של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.55) או אנדומטריוזיס (יחס סיכון של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.85).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את ההטרוגניות לפי התסמינים בהתייצגות, מאחר ואלו עשויים לסייע בהבנה של המנגנונים הנלווים ומנגנונים הקשר ולזהות קבוצות בהן תתכן תועלת להתערבויות ובדיקות סקר ממוקדות.

J Am Heart Assoc, Feb 27, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה