ההשפעה של סוכרת על שיעורי התמותה לאחר קטיעת גפה תחתונה (Diabet Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetic Medicine עולה כי שיעורי התמותה לאחר קטיעת גפה תחתונה אינם שונים משמעותית בין חולים עם או ללא סוכרת בטווח הקצר, אך בטווח הארוך שיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית בקרב חולים עם סוכרת.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של סוכרת, גובה הקטיעה, מין וגיל על שיעורי התמותה של חולים לאחר קטיעת גפה תחתונה בבלגיה ולבחון את המגמות לאורך זמן של שיעורי ההישרדות לאחר שנה אחת בין 2009 עד 2018.

החוקרים זיהו חולים שעברו קטיעה מינורית ומג’ורית של גפה תחתונה בין 2009 עד 2018. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכוי לתמותה לאחר קטיעת גפה תחתונה בחולים עם וללא סוכרת. עוד נערכה השוואה אל מול חולים תואמים שלא עברו קטיעת גפה תחתונה אם ובלי סוכרת.

מדגם המחקר כלל 41,304 חולים לאחר קטיעת גפה תחתונה, כולל 13,247 קטיעות מג’וריות ו-28,057 קטיעות מינוריות.

בקרב חולים עם סוכרת, שיעורי התמותה לאחר חמש שנים עמדו על 52% לאחר קטיעה מג’ורית של גפה תחתונה ועל 69% לאחר קטיעה מינורית של גפה תחתונה. בקרב חולים ללא סוכרת, שיעורי התמותה לאחר חמש שנים עמדו על 45% ו-63%, בהתאמה.

במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר הניתוח, לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה בין חולים עם וללא סוכרת. לאחר מכן, יחסי הסיכון לתמותה בחולים עם סוכרת בהשוואה לאלו ללא סוכרת נעו בין 1.38 עד 1.52 לאחר קטיעה מינורית של גפה תחתונה ובין 1.35 עד 1.46 לאחר קטיעה מג’ורית של גפה תחתונה (P<0.005 בכל המקרים).

בקרב חולים שלא עברו קטיעת גפה תחתונה, יחסי הסיכון לתמותה בחולי סוכרת, בהשוואה לחולים ללא סוכרת, היו גבוהים יותר בהשוואה ליחסי הסיכון לתמותה בחולי סוכרת, בהשוואה לחולים ללא סוכרת, לאחר קטיעה מינורית ומג’ורית של גפה תחתונה. לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה לאחר שנה אחת בקרב חולים עם סוכרת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר קטיעת גפה תחתונה, שיעורי התמותה אינם שונים בין חולים עם וללא סוכרת. עם זאת, לאחר נקודת זמן זו, סוכרת לוותה בשיעורי תמותה גבוהים יותר משמעותית. ההשפעה של קטיעה מינורית או מג’ורית של גפה תחתונה על הסיכון לתמותה הייתה קטנה יותר בחולים עם סוכרת, בהשוואה לאלו ללא סוכרת.

Diabet Med. 2023 May 25

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה