שימוש מושכל בסטרואידים עשוי להפחית את הסיכון להחמרת איזון גליקמי בחולים עם COPD (מתוך Clin Respir J)

תכנית ייעודית לשימוש מושכל בקורטיקוסטרואידים בחולים עם התלקחות חדה של מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD) הפחיתה משמעותית את שיעור ערכי סוכר חריגים בדם, אם כי לא השפיעה משמעותית על ערכי סוכר ממוצעים או שימוש באינסולין לתיקון ערכי סוכר חריגים במהלך האשפוז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעות השליליות של קורטיקוסטרואידים הן תלויות-מינון, כאשר ההנחיות ממליצות לרוב על שימוש במינון היעיל הנמוך ביותר. לאחרונה דווח כי תכנית לשימוש מושכל בסטרואידים בטיפול בחולים עם התלקחות COPD הפחיתה את מינוני סטרואידים במחצית בחולים אלו. כעת ביקשו החוקרים להשלים ניתוח פוסט-הוק להערכת ההשפעה של התערבות זו על האיזון הגליקמי בחולים מאושפזים עם התלקחות חדה של COPD תוך השוואת התוצאות לפני ואחרי יישום התכנית לשימוש מושכל בסטרואידים.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק רטרוספקטיבי של חולים מאושפזים לפני ואחרי יישום התכנית לשימוש מושכל בסטרואידים (27 חולים בכל קבוצה). התוצא העיקרי היה שיעור מדידות סוכר מעל 180 מ”ג/ד”ל. עוד אספו החוקרים מידע אודות מאפייני הבסיס, רמות סוכר ממוצעות ותיקוני אינסולין.

מהנתונים עולה כי תועד שיעור גבוה יותר משמעותית של קריאות סוכר מעל 180 מ”ג/ד”ל במדגם החולים שטופל טרם יישום התכנית לשימוש מושכל בסטרואידים (38% לעומת 25%, p=0.007). ערכי הסוכר הממוצעים בדם היו מספרית נמוכים יותר לאחר התחלת השימוש המושכל בסטרואידים, אך ההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית (160 מ”ג/ד”ל לעומת 145 מ”ג/ד”ל, p=0.27) הן בקרב חולים עם סוכרת (192 מ”ג/ד”ל לעומת 181 מ”ג/ד”ל, p=0.69) והן באלו ללא-סוכרת (142 מ”ג/ד”ל לעומת 125 מ”ג/ד”ל, p=0.08).

עוד עולה מהנתונים כי השימוש בתיקוני אינסולין היה דומה לפני ואחרי יישום התכנית לשימוש מושכל בסטרואידים (25 יחידות אינסולין לעומת 24.5 יחידות אינסולין, בהתאמה, p=0.92).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על יתרונות שימוש מושכל בקורטיקוסטרואידים בטיפול בחולים עם התלקחות COPD.

Clin Respir J, Apr 13, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה