רדיולוגיה

אנורקסיה מלווה בירידה משמעותית בנפח מבנים מוחיים חשובים (Biological Psychiatry)

 בחולים עם אנורקסיה נרבוזה ניתן לזהות הקטנה משמעותית במבנים מוחיים מרכזיים ושינויים אלו פחות חמורים באלו במסלול התאוששות משקל הגוף, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Biological Psychiatry.

 החוקרים בחנו את בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של קרוב ל-2,000 חולים עם אנורקסיה נרבוזה, כולל אלו בהחלמה, וביקורות בריאות מ-22 אתרים ברחבי העולם. 

 בקרב אלו עם אנורקסיה נרבוזה תועדה ירידה ניכרת בעובי הקורטקס, נפח תת-קורטיקאלי ובהיקף קטן יותר, בפני שטח הקורטקס. הירידה בנפח אזורים אלו הייתה גדולה פי 2-4 בהשוואה לשינויים בגודל וצורת מבנים מוחיים בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות אחרות.

 החוקרים מציינים את ההשפעה של הפרעות תזונה על-רקע אנורקסיה על המוח וכותבים כי שינויים אלו נקשרו עם מדד מסת גוף נמוך יותר בחולים עם אנורקסיה נרבוזה והיו פחות חמורים באלו עם חזרה חלקית למשקל הגוף – רמז לכך שעם טיפול מוקדם ותמיכה הולמת, המוח עשוי לתקן עצמו.

 ממצאים אלו מהווים קריאת השכמה ומעידים על החשיבות של התערבות מוקדמת בחולים עם הפרעות אכילה. השינויים המוחיים היו חמורים יותר מאלו שתוארו עם הפרעות פסיכיאטריות אחרות שנבחנו בעבר. כעת ניתן לבחון את ההשפעות של הטיפולים וההתערבויות, תוך שימוש באזורים אלו כמפת דרכים.

 ממצאי המחקר מדגישים את ההשפעה של אנורקסיה נרבוזה על המוח. על מתבגרים לדעת כי אנורקסיה עשויה להפחית בצורה אבסולוטית את גודל המוח באזורים שונים; החולים אינם מאבדים רק משקל בבטן ובירכיים, אלא גם מאבדים משקל במוח ומדובר במגמה מטרידה מאוד.

 Biological Psychiatry 2022

 לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה