רדיולוגיה

טיפול קרינתי כנגד סרטן ערמונית מלווה בעליה קלה בסיכון לממאירות נוספת (JAMA Netw Open)

ערמונית

בגברים עם סרטן ערמונית ממוקם שטופלו בקרינה תועדה עליה קטנה אך מובהקת סטטיסטית בסיכון לממאירות ראשונית נוספת, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול קרינתי, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הסיכון ושיעורי היארעות ממאירות ראשונית שניה בחולים עם סרטן ערמונית לאחר טיפול קרינתי, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול קרינתי. נתונים אלו עשויים לסייע בהליכי קבלת החלטות לטיפול ובהערכת הסיכון מול התועלת של הטיפול בגברים עם ממאירות של הערמונית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 143,886 גברים שטופלו כנגד סרטן ערמונית ממוקם בשלב T1-T3 בין השנים 2000-2015. מבין החולים שנכללו במחקר, 37% קיבלו טיפול קרינתי ו-63% לא קיבלו טיפול קרינתי.

מהנתונים עולה כי 4,257 גברים (3%) פיתחו ממאירות ראשונית נוספת למעלה משנה לאחר אבחנה של סרטן ערמונית, כולל 1,955 גברים (3.7%) לאחר טיפול קרינתי ו-2,302 גברים (2.5%) שלא קיבלו טיפול קרינתי.

מניתוח רב-משתני עלה כי בגברים לאחר טיפול קרינתי נרשמה עליה של 24% בסיכון לממאירות נוספת בתוך חמש שנים מהאבחנה של סרטן ערמונית. הסיכון עלה לאחר חמש שנים, כאשר באלו לאחר טיפול קרינתי תועד סיכון גבוה ב-50% לממאירות שניה לאחר 5-10 שנים מהאבחנה, סיכון גבוה ב-59% לאחר 10-15 שנים וסיכון גבוה ב-47% לאחר 15-20 שנים.

ארבע הממאירויות הנפוצות כללו לויקמיה, לימפומה, סרטן שלפוחית שתן וסרטן הרקטום.

ממצאים אלו מעידים כי למרות שמדובר בסיכון נמוך מאוד, עדיין תוארה עליה משמעותית בסיכון להתפתחות ממאירות שנייה עשרות שנים לאחר טיפול קרינתי כנגד סרטן ערמונית.

 

JAMA Netw Open. Published online July 28, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.