רפואה דחופה

בטרייה חולצה מאף של פעוט בן 4 בחדר הניתוח במרכז הרפואי זיו

פעוט בן 4 מהגליל העליון הובהל על ידי אימו לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת, כשהתלונן על כאבים עזים לאחר ששתיים עשרה שעות קודם לכן הכניס לאף סוללה.

תחילה אמר הפעוט להוריו ששיחק עם מטבע כסף שנכנסה לאפו, אולם ההורים סברו, כי הוא מתלוצץ מאחר והם נזהרים לא להחזיק מטבעות בהישג ידו ובעיקר משום שלא חש כאבים. שתים עשרה שעות, לאחר מכן כשהחל לבכות ולהתלונן על כאבים והייתה הפרשה דמית מהאף, הראה להוריו מהו אותו מטבע עמו שיחק, בטרייה עגולה ושטוחה המשמשת לצעצועים אלקטרוניים.

האם המבוהלת מיהרה למיון ילדים במרכז הרפואי זיו, לשם הוזעקה ד”ר אלה אבן טוב, רופאה בכירה במחלקת אף אוזן גרון, ששלפה את הבטרייה מאפיו של הפעוט במהירות האפשרית בהליך זעיר פולשני, הליך לא פשוט, בשל בצקת ודימום שנגרמו על ידי הסוללה.

ד”ר אבן טוב אומרת, כי עצמים זרים באף או בפה אצל ילדים בגילאי 3-4, הנם תופעה נפוצה מאוד, שכן זהו שלב התפתחותי בו הם חוקרים את גופם ואת העולם הסובב אותם ומתנסים רבות בטעימה ובהרחה של חפצים, אולם להבדיל מחפצים אחרים, יחס הרופאים לבטרייה כמקרה עצם זר, הנו אחר ומצריך פעולת התערבות דחופה: “סוללה היא לכאורה כמו כל גוף זר אחר, כגון: כסף, חרוז, חרצן וכו’ אלא שלמעשה מדובר במצב חירום וזאת מפני שבעת שהסוללה באה במגע עם הגוף ועם הרטיבות שבתוכו, היא מתחילה לייצר זרמים חשמליים הגורמים כאב ומתחילה דליפה של חומר קורוזי מסוכן מתוך הסוללה הגורם לכוויה כימית קשה במגע עם הרקמות, לכן חייבים לסלקה מהגוף ללא דיחוי וכל דקה חשובה!”.

על הפעולות שביצעו לסייע לפעוט אמרה: “במקרה הנוכחי הצלחנו להוציא את הסוללה מיידית וזה אפשר להכין אותו לניתוח בהרדמה כללית, לאחר צום, לביצוע דקירה אנדוסקופית בחלל האף, הערכת נזקים, סילוק שארית החומרים ורקמה נמקית”, הוסיפה ד”ר אבן טוב.

חילוץ הסוללה הסתיים בהצלחה, אך טרם ידוע מה מידת הנזק שנגרמה לפעוט, שיצטרך להיות במעקב והמשך טיפולים. 

במסגרת עבודתם ביחידת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי זיו, נדרשים רופאי המחלקה לחלץ לא פעם גופים זרים בקרב ילדים ותינוקות, הנתקעים באף, באוזניים, בקנה הנשימה או הוושט ולכן הם חוזרים ומבקשים מהורים לפעוטות וילדים לשים לב לסוגי הצעצועים אותם הם רוכשים כדי שיותאמו לגילאי הילדים ויהיו מצויידים בתקן בטיחות ישראלי של מכון התקנים. ההורים חייבים למנוע גישה מתינוקות ופעוטות למשחקים המכילים חלקים זעירים מתפרקים, במיוחד סוללות של צעצועים אלקטרוניים, העלולות לגרום לכוויות קשות, פציעות מסוכנות וזיהומים. יש לשים לב במיוחד לתלונות על כאבים והפרשה דמית מהאף.

ד”ר אבן טוב מוסיפה: “אם קיים חשד לגוף זר מסוג סוללת כפתור, לא להתמהמה. חובה לפנות למיון מיידית בכל שעה, ללא דיחוי!”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה