מידע תרופתי – לקט שאלות ותשובות של חודש פברואר 2001

שאלה 1 :

אבקש לקבל מידע על התרופות קסנקל ומלטונין
ד"ר מויסה

תשובתו של אייל שוורצברג:

ד"ר מויסה שלום,

להלן מידע קצר לגבי שני התרופות אותן הזכרת:

קסניקל הינה תרופה המשמשת להרזיה בקרב חולים עם השמנת יתר. החומר הפעיל בה נקרא ORLISTAT. מנגנון הפעולה של התרופה הינו עיכוב ליפאזות במעיים ובפנקריאס וע"י כך הפחתה של עד 30 אחוז מכמות השומן אשר נספג במזון. המינון המקובל הינו 120 מ"ג שלוש פעמים ביום. יש לקחת את התרופה עד לשעה לאחר ארוחה אשר מכילה שומן בתוכה. התוויות הנגד לשימוש בתרופה הינן: רגישות לחומר הפעיל או למרכיבי התרופה, chronic malabsorption syndromes, cholestasis וכמו כן כאשר קיים סיכון להתפתחות מחסור בויטמינים מסיסים בשומן. אינטראקציות בין תרופתיות: ירידה בספיגת תרופות כמו ציקלוספורין וויטמינים מסיסים בשומן (יש לקחת את התרופות שעתיים לפני או אחרי נטילת קסניקל). כמו כן שימוש במקביל לקומדין (WARFARIN) עלול להביא לעלייה ב INR כתוצאה מפגיעה בספיגה של ויטמין K אשר מסיס בשומן. תופעות הלוואי הנפוצות יותר הן הפרעות גסטרואינסטנליות, צואה ושלשול שומנים, כאב בטן, בחילה הקאה וגזים. התרופה מופרשת בצואה. הריון קטגוריה B. אין מידע לגבי הנקה.

מלטונין הינו הורמון אשר מיוצר ומופרש ע"י ה pineal gland, וגורם להגברה של כמות החומצה אמינובוטירית והסרוטונין בהיפותלמוס. ההורמון מופרש בצורה מוגברת בשעות החשכה. כמו כן ההורמון מביא להפחתת בהפרשת ניאופטרין, מבטל aptosis ומגביר את פעילותה של התימוס. בארץ התרופה אינה רשומה אך ישנן מספר בתי מרקחת אשר מייצרים אורזים את ההורמון בכמוסות. משתמשים בהורמון לטיפול בהפרעות שינה (insomnia), לג'ט-לג. התרופה רשומה ומתוות בארצות הברית כ orphan drug, לטיפול בהפרעות סירקדיות אצל עיוורים אשר אין להם תחושה של אור. המינונים המקובלים הינם: לג'ט לג 5 מ"ג/יום בשש בערב לשבוע אחד כאשר מתחילים 3 ימים לפני הטיסה. לאפקט מיישן (היפנוטי) לטיפול באינסומניה המינון הינו 1-10 מ"ג בלילה לפני השינה. תופעות הלוואי שנצפו בתרופה הם סחרחורות, נמנום, כאב ראש, בלבול ודיספוריה. כמו כן דווח על pruritus, בחילה ועלייה באלקליין פוספטאז. כמו כן התקבל דיווח אחד על אפשרות של דלקת כבד על רקע אוטו-אימוני. התנגשות בין תרופתית: הפינוי של מלטונין מעוכב בחולים אשר נוטלים כלורפרומאזין. מלטונין עלול להגביר את האפקט האנטי-חרדי של בנזודיאזפינים ולהגביר את היקשרות האחרונים לקולטנים שלהם במערכת העצבים המרכזית. יש לשקול הפחתת של מינון בנזודיאזפינים כאשר משתמשים בהם במקביל למלטונין. בד בבד דרושים עוד מחקרים כדי לבדוק את שיעור ההתנגשות הנ"ל. כמו כן מלטונין הגביר את שיעור החסימה של תרופות חוסמות עצב-שריר כמו סקסינילכולין בחולדות. התוויות נגד: אין לתת מלטונין למטופלים הסובלים מטרשת נפוצה. יש להיזהר בחולים הסובלים מדיכאון, התקפים, פרכוסים והפרעות נוירולוגיות אחרות (מלטונין הוא פרוקונבלסיבי בקרב חולים פדיאטרים עם הפרעות נוירולוגיות. למלטונין יכולה להיות השפעה מוגברת בקרב חולים עם תפקוד כבדי לקוי בשל ירידה בפינויו מהגוף.

המידע לתשובות אשר ניתנו נלקח מ lexidrug, epocrates4, BNF 40 ו ASHP 1999 2520-2524

שאלה 2 :

קיים היום תכשיר חדש בשם אלדרה הפועל על עיקרון שיפעול המערכת החיסונית מקומית לטיפול בנגעים במערכת המין עם בסיס וירלי

השאלה היא האם קיימים מחקרים לגבי בטיחות בהריון או בהנקה

אלמוני

תשובת אייל שוורצברג:

התכשיר ALDARA מכיל את החומר הפעיל Imiquimod. צורת המתן של התכשיר היא בד"כ במריחה על העור למרות שישנו דיווח על מתן פומי (בטיפול בסרטן). התכשיר מוגדר כקטגוריה B בשימוש בהריון (כלומר הסיכון לנזק לעובר הינו רחוק אך אפשרי, או שהתכשיר בטוח לשימוש בבני אדם אך לא בחיות וכן שלא נערכו מחקרים בבני אדם או שהתכשיר בטוח בחיות. בסקר ספרות שערכתי ובחיפוש במאגרי מידע תרופתי לא נמצאו דיווחים על מחקרים אשר נעשו בנשים הרות. כמו כן התרופה לא נמצאה כגורמת לטרטוגניות בקרב חולדות או שפנים. בחולדות במינונים טוקסים (פי 28 מהמינון הניתן בבני אדם על בסיס של מ"ג למטר רבוע), נמצא כי משקל הגורים היה נמוך והיה עיכוב באוסיפיקציה. על סמך העלון לרופא נמצא כי במחקרים התפתחותיים אשר נערכו בצאצאי של חולדות אשר היו בהריון בזמן הטיפול ב imiquimod (במינונים של פי 8 מהמינון בבני אדם) לא נצפו תופעות לוואי. בבריטניה היצרנים ממליצים להימנע משימוש בתרופה בזמן ההריון אלא אם כן התועלת עולה על הסיכון וזאת שלא נצפו השפעות טרטוגניות או טוקסיות במחקרים שנערכו בחיות.

מקווה שעניתי על שאלתך,

שאלה 3 :
מי מייצר סוג זה של חיסון דיפיטריה לא משולב?
אילנה
תשובת אייל שוורצברג:

אילנה שלום,

לפי בירור שערכתי בחברת שראל לא ניתן להשיג, נכון לעתה, בארץ את חיסון הדיפטריה הבלתי משולב. בעבר יוצר החיסון ע"י רפא. בד בבד ידוע לי כי חיסון זה מיוצר בבריטניה ע"י חברה בשם FARILLON. אני מניח כי ניתן יהיה להזמין את החיסון באמצעות טופס 29 ג.
מצ"ב כתובת וטלפון החברה בבריטניה.

Farillon Ltd,
Asthon Rd, Romford,
Essex RM3 8UE
Tel: (01708) 379 0000
Fax: (01708) 376 554

כמו כן ייתכן ונשארו מספר חיסונים בלשכות הבריאות המחוזיות כך ששווה להרים טלפון אליהם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה