משפחה

התרופה פועלת אך המטופל מתקשה, אז מה זה שווה? – מרבית החולים הקשישים אינם מסוגלים להפעיל את הדיסקהיילר של רלנזה.

BMJ 2001; 322:577-579
בדיווח שהתפרסם לאחרונה ב BMJ נמצא כי זאנאמיביר (רלנזה של GSK), אינה אפקטיבית אצל מרבית הקשישים שהשתמשו בתרופה מכיוון שהם לא מסוגלים להשתמש בצורה אפקטיבית במשאף המכיל אבקה יבשה.

המחקר נערך בבית החולים מיידיי, שבקרוידן בריטניה, והשתתפו בו 73 מטופלים בגילאים 99-71. 38 מהחולים הושמו לקבל בצורה אקראית את התרופה דרך משאף דיסקהיילר, בעוד ש – 35 חולים קיבלו את התרופה דרך טורבוהיילר (של חברת אסטרה), משאף אבקה יבשה השונה מהדיסקהיילר. אף לא אחד מהחולים הכיר את השימוש במשאפים קודם למחקר. המטופלים קיבלו הוראות שימוש במשאף והטכניקה בה השתמשו נבדקה לאחר 15 דקות וכן 24 שעות מאוחר יותר.

החוקרים דיווחו כי בקרב החולים שקיבלו את הטיפול דרך משאף הדיסקהיילר, רלנזה, 50 אחוז לא יכול לטעון ולדרוך את המכשיר 15 דקות לאחר שקיבלו את הוראות ו – 65 אחוז לא יכלו לעשות זאת 24 שעות מאוחר יותר. בחולים שקיבלו את התרופה דרך משאף הטורבוהיילר, רק שני חולים לא יכלו לטעון ולדרוך את המשאף 15 דקות לאחר ההוראות ואילו רק חולה אחד לא יכול היה להשתמש במכשיר 24 שעות מאוחר יותר.

החוקרים סיכמו, כי סביר להניח כי זאנאמיביר לטיפול בחולים קשישים הסובלים משפעת לא יהיה יעיל,עקב הבעייתיות בהפעלת המשאף וכי יהיה צורך לפתח או להשתמש במשאפים אחרים על מנת שהטיפול יהיה יעיל. כמו כן, הוסיפו החוקרים כי ידרשו עוד מחקרים כדי להעריך את יעילותה של התרופה בטיפול במחלת השפעת, אך מבלי שתהיה מערכת משופרת שדרכה תגיע התרופה למטופל יהיה קשה לפרש תוצאות מחקרים אלו.

בתגובה למחקר זה, חברת גלקסו-סמיט-קליין טענה שזוהי הפעם הראשונה שהחברה שומעת כי ישנה בעיה להשתמש במכשיר, למרות שהמשאף נוסה ע"י אלפי חולים שרבים מהם היו קשישים. החברה חושבת כי המספר הקטן של החולים ששותף במחקר וכן הצורה בה הוא תוכנן, השפיעו והביאו לתוצאות שפורסמו.
דובר החברה הוסיף, כי ההוכחה לכך שתרופה עובדת היא שחולים קשישים שקיבלו את התרופה תמיד הפיקו תועלת מנטילתה לפחות באותה מידה ואף יותר מחולים צעירים שקיבלו אף הם את התרופה. וכי עובדה זו מוכיחה כי מרבית החולים הקשישים משתמשים ב"רלנזה" כיאות.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה