משפחה

צמח מדכא – היפריקום (St. John’s Wort) נמצא לא יעיל בטיפול בדיכאון לפי מחקר שנערך בקנה מידה גדול.

JAMA 2001; 285: 1978-1986
במחקר שהתפרסם לאחרונה ב JAMA נמצא כי למרות השימוש הנרחב שנעשה בצמח St. Johns wort לטיפול בדיכאון, הרי שהוא אינו יותר יעיל מפלצבו לטיפול במצב זה.

החוקרים מאונברסיטת ואנדרבילט, נאשוויל, טנסי, ארה"ב, בדקו את השינוי בדירוג הדיכאון בקרב 200 מטופלים אשר סבלו מדיכאון עיקרי. המחקר ערך 8 שבועות ובמהלכו קיבלו המטופלים בצורה אקראית מיצוי של הצמח או פלצבו. המינון ההתחלתי של המיצוי היה 900 מ"ג ליום למשך 4 שבעות ולאחר מכן הוגדל ל- 1200 מ"ג ליום, אם לא הייתה תגובה נאותה למינון הנמוך יותר.

למרות שדירוג הדיכאון השתפר לאורך הזמן לא היה הבדל בין קבוצת הטיפול לפלצבו מבחינת יעילות. בשתי קבוצות הטיפול הגיע מספר דומה של מטופלים להגדרה הראשונית של תגובה לטיפול. יותר מטופלים בקבוצת ה- St. Johns wort השיגו הפוגה במחלה בהשוואה לקבוצת הפלצבו, אך כאשר נערכה אנליזה על בסיס הכוונה לטפל
(intention to treat) שיעור זה היה נמוך מאוד.

באופן כללי, דווח ע"י החוקרים, כי הצמח היה בטוח לשימוש ונסבל היטב ע"י המטופלים. בד בבד דיווחו מספר רב יותר, באופן משמעותי, של חולים בקבוצת הטיפול על כאבי ראש בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

מחקר זה הינו הראשון מסוגו שנערך בקנה מידה גדול בארה"ב ואשר הינו רב מרכזי, אקראי ומבוקר פלצבו של מיצוי St. Johns wort לטיפול בחולים הסובלים מדיכאון עיקרי. החוקרים מסכמים כי עד אשר לא יערכו עוד מחקרים אשר יהיו באיכות טובה ויתוכננו היטב הרי שלא ניתן למצוא הוכחות מהימנות לשימוש ב St. Johns wort בקרב אנשים אשר סובלים מדיכאון.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה