משפחה

השפעה לטובה (Beneficial influence) של טיפול עם צרוף recombinant של אריטרופוייטין ממקור אנושי על קצב ההתקדמות של כשל כליתי מתמשך אצל חולים במצב של טרום דיאליזה.

Beneficial influence of recombinant human erythropoietin therapy on the rate of progression of chronic renal failure in predialysis patients
Paul Jungers, Gabriel Choukroun, Zouhir Oualim, Christophe Robino, Anh-Thu Nguyen and Nguyen Khoa Man
Department of Nephrology and INSERM U 507, Necker Hospital, Paris, France

רקע
תיקון של אנמיה ע"י EPO אצל חולים פרהדיאליטים הינו כבר טיפול סטנדרטי לאחר שהוכח שהדבר משפר בצורה משמעותית את איכות החיים של המטופלים.
תיקון חלקי של אנמיה עם צרוף recombinant של אריטרופוייטין ממקור אנושי(rHuEpo) הראה שיפור ניכר במצב הגופני הכללי ואיכות החיים אצל מטופלים במצב של טרום דיאליזה, אך השפעת הטיפול ב- rHuEpo על לחץ הדם וקצב ההתקדמות של הכשל הכליתי המתמשך (CRF) עדיין נתונים בויכוח.
עיקר הדיון נבע מכך שעדיין לא נערך מחקר שיעריך את משך הזמן עד התחלתה של דיאליזה מתמשכת ((maintenance dialysis ) אצל חולים מטופלים ב- EPO בהשוואה לחולים במצב של טרום דיאליזה שאינם מטופלים.
מחקר זה בדק תוצאות אלה ובזה חשיבותו הרבה.
שיטות
החוקרים, JUNGERS וחבריו בבי"ח נקר בפריס העריכו בצורה את קצב הירידה של הקריאטינין קלירנס Ccr ) תוספת) ואת משך תקופת הטרום דיאליזה אצל 20 מטופלים עם CRF מתקדם המטופלים ב- rHuEpo(קבוצת Epo+), ואצל 43 מטופלים בדרגה דומה של CRF אך עם סימנים פחות ניכרים, כמו אנמיה שאינה סימפטומטית ואינה דורשת טיפול ב- rHuEpo (קבוצת Epo-).
כל המטופלים היו תחת ביקורת של בדיקות גופניות ומעבדתיות שוות. כולם קיבלו דרך הפה ויטמין 9B ו12-B וכן תוספת ברזל.
המינון הטיפולי של אפואטין תת עורי היה 54.3±16.5 יחידות לקילוגרם בשבוע (מנה חציונית Median dose, של 3300 יחידות לשבוע).
תוצאות:
רמות ההמוגלובין הראשוניות והאחרונות היו 8.8±0.7 ו11.3±0.9g/dl- בקבוצת Epo+, לעומת זאת בקבוצת Epo-נצפו ערכים של 10.9±1.2 ו- 9.5±0.9g/dl.
בקבוצת Epo+ ירד תוספת ה-Ccr מ- 0.36±0.16 במשך 24 החודשים הבאים ל- 0.26±0.15ml/min/1.73m²/month לאחר התחלת הטיפול ב- P<0.05) rHuEpo מובהקות) .
בקבוצת Epo- לא נצפו הבדלים משמעותיים.
משך הזמן עד להתחלת הטיפול בדיאליזה היה בקבוצת Epo+ 16.2±11.9, בהשוואה ל-16.2±11.9 חודשים בקבוצת Epo-
(P<0.01 מובהקות) .
האטה בהתקדמות נצפתה אצל 10 מטופלים מקבוצת Epo+, בעוד שלא נצפו הבדלים משמעותיים בתוספת ה- Ccr ב10- האחרים.
בין שתי תת הקבוצות לא היה הבדל בערך תוספת ה-Ccr הקודם, וגם לא ברמות ההמוגלובין ולחץ הדם כאשר היו בטיפול ב- rHuEpo.

מסקנות
מחקר זה נותן הוכחה חותכת שתוצאות הטיפול ב- rHuEpo לא הראו התקדמות מואצת של CRF אצל המטופלים שהיו בתקופת טרום דיאליזה, כמו כן לא נצפתה עלייה מזיקה בלחץ הדם.
במקום זאת התוצאות היו של האטה משמעותית בהתקדמות המחלה ועיכוב מהותי בהגעה לטיפול בדיאליזה maintenance dialysis. תוצאות מעודדות שכאלה יש עדיין להעריכן בעתיד במחקר אקראי.

הערת העורך:
תוצאות העבודה מרגיעות היות ולא מזרזים את תחילת הטיפול הדיאליטי מצד אחד, ומאידך, מצליחים לשפר בצורה משמעותית את איכות החיים של החולים הללו.

Nephrology Dialysis Transplantation (2001), Vol. 16: 307-312

לתקציר המאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה