מאמץ גופני קל מגביר איגור טסיות בחולים עם מחלת לב כלילית.

exercise enhances platelet aggregability in patients with obstructive coronary disease independently of myocardial ischemia. Am J Cardiol 2001;87:16-20

מספר מחקרים הראו שפעילות גופנית מאומצת מגבירה איגור טסיות בחולים עם מחלת לב כלילית. Andreotti וחבריו בדקו את ההשפעה של מאמץ גופני קל על פעילות הטסיות בחולים עם הצרויות בעורקים הכלילים. במחקר נכללו 27 חולים עם תעוקת חזה יציבה והצרות של 75% או יותר בעורק כלילי אחד או יותר. חולים עם אק"ג פתולוגי במנוחה, תסמינים או סימנים לנוכחות מחלה צרברווסקולרית או מחלת כלי דם הקפית לא נכללו במחקר. כן לא נכללו במחקר חולים עם מחלת לב מסתמית, אי ספיקת לב, יתר לחץ דם לא מבוקר, נטייה לדמם, טרומבוציטופניה, אנמיה או חולים הנוטלים תכשירים נוגדי קרישה או נוגדי פעילות הטסיות (פרט לאספירין). 14 חולים שפתחו צניחות ST במאמץ ו- 13 חולים שלא פתחו צניחות ST עד שלב V של פרוטוקול Modified Bruce. כל החולים פרט לאחד קיבלו טיפול באספירין. בנוסף, נבדקו 12 אנשים ללא עדות למחלת לב כלילית וללא צניחות ST במבחן מאמץ. רק אחד מהנכללים בקבוצה זו נטל אספירין.
כל הנבדקים עברו מבחן מאמץ במסילה עד שלב III של פרוטוקול Modified Bruce. כאמור, כל החולים בקבוצה הראשונה ואף לא אחד מהנבדקים בקבוצה 2 ו- 3 פתחו צניחות ST. נלקחו דגימות דם מכל הנבדקים לפני המאמץ, בשיא המאמץ, ו- 30 ו- 180 דקות לאחר מבחן המאמץ. איגור הטסיות נבדק באמצעות Platelet Function Analyzer-100 (Dade Behring, Milan, Italy.
משך הזמן עד לאיגור הטסיות לפני מבחן המאמץ נטה להיות ארוך יותר בקבוצה 1 ו- 2 מאשר בקבוצת הבקרה (3) אולם ההבדל לא היה מובהק (p=0.25). הזמן לאיגור הטסיות התקצר באופן משמעותי בחולים עם מחלת לב כלילית הן בקבוצה 1 (p=0.03) והן בקבוצה 2 (p=0.007), בעוד שבקבוצת הבקרה היתה נטייה להארכת משך הזמן לאיגור הטסיות (p=NS).
לא היה הבדל במשך הזמן לאיגור טסיות בבסיס בין חולים עם מחלה חד-כלית, דו-כלית או תלת-כלית. לא היה הבדל בתגובת איגור הטסיות למאמץ בין החולים עם מחלה חד-, דו- ותלת-כלית.
רמות פקטור הוון ויליברנד היו דומות בבסיס בשלושת הקבוצות ולא השתנו במאמץ או לאחריו. ריכוז הטסיות עלה באופן משמעותי בשיא המאמץ לעומת הספירה בבסיס רק בקבוצה 1.

מסקנות ומשמעויות קליניות:

העבודה מראה שמאמץ בדרגה נמוכה גורם להגברת איגור הטסיות בחולים עם מחלת לב כלילית, אך לא באנשים ללא מחלת לב כלילית. הגברת איגור הטסיות אינה קשורה לנוכחות איסכמיה מיוקרדיאלית, מכיון שגם בקבוצת החולים ללא שינויים איסכמים במאמץ (קבוצה 2) חלה עליה באיגור הטסיות במאמץ. העלייה באיגור הטסיות במאמץ לא נמנעת ע"י אספירין.

לאבסטרקט ב – PUBMED

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה