הסיכון ללקות בשבץ מוחי בחולים עם רפרוף פרוזדורים (Atrial Flutter)

Biblo LA, Yuan Z, Quan KJ, et al. Risk of stroke in patients with atrial flutter. Am J Cardiol 2001;87:346-349.
לחולים עם פרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation) סיכון גבוה לאירועים טרומבואמבולים. מספר עבודות הראו שגם בחולים עם רפרוף פרוזדורים קיים סיכון מוגבר לפתח אירועים טרומבואמבולים. אולם, חולים רבים עם רפרוף פרוזדורים מפתחים אירועים של פרפור פרוזדורים ולכן קשה להעריך את מידת הסיכון המוגבר הכרוך ברפרוף פרוזדורים. כיום ניתן לרפא לחלוטין רפרוף פרוזדורים באמצעות Radiofrequency Ablation. אולם, כ- 10% עד 22% מהחולים שעברו אבלציה מוצלחת של רפרוף פרוזדורים מפתחים פרפור פרוזדורים בהמשך. לכן, לא ברור אם יש לתת טיפול נוגד קרישת הדם לחולים עם רפרוף פרוזדורים.
Biblo וחבריו השתמשו במאגר הנתונים של ה- Medicare בארה"ב בכדי להעריך את הסיכון ללקות בשבץ מוחי בחולים המאושפזים עקב אירוע של רפרוף או פרפור פרוזדורים. במחקר נכללו חולים מעל גיל 65 שנים שאושפזו עקב רפרוף פרוזדורים בשנת 1984. קבוצת החולים השוותה למדגם של חולים אחרים שאושפזו באותה תקופה עקב סיבות אחרות. חולים עם אירוע מוחי בקבלה וחולים עם פרפור פרוזדורים שפתחו רפרוף פרוזדורים לא נכללו במחקר. כן הוצאו מהמחקר חולים בקבוצת הבקרה שפתחו פרפור או רפרוף פרוזדורים בתקופת המעקב.
במחקר נכללו 17,413 חולים עם רפרוף פרוזדורים, 337,428 חולים עם פרפור פרוזדורים ו- 395,147 חולים בקבוצת הבקרה. משך המעקב היה 8 שנים.
הסיכון היחסי (Relative Risk) ללקות בשבץ מוחי היה
1.642 (95% CI 1.620-1.664; p<0.0001) בחולים עם פרפור פרוזדורים ו- 1.406 (95% CI 1.352-1.463; p<0.0001) בחולים עם רפרוף פרוזדורים. גיל, גזע (שחורים), מין (זכרים), נוכחות אי ספיקת לב, מחלת לב ראומטית, יתר לחץ דם וסוכרת היוו גורמי סיכון נוספים לשבץ מוחי.
לאחר 8 שנות מעקב, יותר ממחצית החולים עם רפרוף פרוזדורים בהתחלה פתחו פרפור פרוזדורים.
הסיכון ללקות בשבץ מוחי בקרב החולים עם רפרוף פרוזדורים בהתחלה ושפתחו פרפור פרוזדורים בהמשך היה גבוה יותר מאשר בחולים עם רפרוף פרוזדורים שלא פתחו פרפור פרוזדורים ודומה לזה של החולים עם פרפור פרוזדורים בקבלה. בהשוואה לחולים בקבוצת הבקרה, לחולים עם רפרוף פרוזדורים ללא פרפור היה סיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי, אך הסיכון היה נמוך יותר מאשר בחולים עם פרפור פרוזדורים.
מסקנות ומשמעויות קליניות:

לחולים עם רפרוף פרוזדורים יש סיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי בהשוואה לחולים ללא רפרוף, אולם הסיכון הכרוך בפרפור פרוזדורים גבוה יותר באופן משמעותי.

לאבסטרקט ב – PUBM

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה