משפחה

ירידה בצפיפות עצם בעמוד השדרה במתבגרים בקהילה חרדית בברוקלין.

Wael Taha, Daisy Chin, Arnold I. Silverberg, Larisa Lashiker, Naila Khateeb, and Henry Anhalt
Reduced Spinal Bone Mineral Density in Adolescents of an Ultra-Orthodox Jewish Community in Brooklyn
Pediatrics 2001; 107: e79.

ירידה בצפיפות עצם בעמוד השדרה במתבגרים בקהילה חרדית בברוקלין.

מטרה:
צפיפות העצם עולה בילדות, עם קצב עליה מקסימאלי בתחילת ההתבגרות ובאמצעה, עם האטה בסוף התבגרות. מניעת osteoporosis תלויה בעיקר בהגעה לצפיפות עצם מקסימאלית. פעילות גופנית, צריכת סידן ומאגרים של ויטמין D בגוף, הם הגורמים העיקריים המשפיעים על צפיפות העצם
(bone mineral density (BMD נמצא גם תחת שליטה של גורמים גנטיים וסביבתיים שאינם מובנים היטב. אורח החיים של יהודים חרדים עלול לפגוע בתקינות העצם: לימוד תורה והעדר פעילות גופנית, ירידה בחשיפה לקרני שמש בשל ביגוד "צנוע", הגבלה באכילת דברי חלב 6 שעות לאחר אכילת דברי בשר. מטרת העבודה היתה למדוד את ה- BMD במתבגרים יהודים חרדים ביחס לפעילותם הפיזית, ולצריכתם בדברי חלב.

שיטות:
50 יהודים חרדים בריאים בני 15 עד 19 שנים (30 זכרים ו- 20 נקבות) נכללו בעבודה. אף אחד מהם לא לקח סטרואידים או סבל מבעיות ספיגה במעי. כל הבנות קיבלו וסת ודרגת TANNER של כל הילדים נבדק. נבדקו צריכת סידן, זרחן, חלבון וויטמין D וכן מספר השעות בהם עסקו בפעילות גופנית. נבדקו רמות סידן, זרחן, OH D25 , D2OH1,25 ו-PTH. BMD נמדד על ידי dual energy radiograph absorptiometry.

תוצאות:
BMD היה נמוך יתר בהשוואה לנורמות מתאימות מבחינת גיל ומין. ל- 27% מהבנים היה BMD z score יותר קטן מה- score המתאים ל- osteoporosis במבוגרים. צריכת סידן היתה נמוכה לגיל. ב- multiple regression analysis הרי שמין, שעות הליכה, משקל ו- PTH היו משמעותיים בחיזוי של BMD.

מסקנות:
BMD ירוד במתבגרים יהודים חרדים החיים בקהילה עירונית, במיוחד בזכרים וקשור למספר שעות ההליכה.

הערת העורך:
קיימת בברוקלין התארגנות של רופאי ילדים קהילתיים שהצליחו לשכנע רבנים להגביר את הפעילות הספורטיבית בישיבות לשם שיפור בריאותם של התלמידים.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה