משפחה

יעילות מתן ויטמין B12 במטופלים בהמודיאליזה עם עודף הומוסיסטאין בדם

מתן ויטמין B12 דרך הפה וחומצה פולית במינון גבוה אצל מטופלים בהמודיאליזה עם עודף הומוסיסטאין בדם
(Hyper-homocyst(e)inemia)
Braden Manns, Eric Hyndman, Ellen Burgess, Howard Parsons, Jeff Schaefer, Floyd Snyder, and Nairne Scott-Douglas
Division of Neprology, Department of Internal Medicine, Department of Pediatrics and Medical Genetics, Health Sciences Center, and Department of Medicine, University of Calgary; Biochemical Genetics Laboratory, Alberta Childrens Hospital; and Department of Medical Biochemistry and Medical Genetics, University of Calgary, Calgary, Alberta, Canada
Kidney International, Vol. 59 (2001), pp. 1103-1109

עודף הומוסיסטאין בדם הינו לכשעצמו גורם סיכון במחלות טרשת העורקים (Atherosclerotic Vascular Disease) אצל מטופלים בשלב סופי של מחלת כליות (End-stage Renal Disease) (ESRD).
עדיין לא ברור לנו מהו הטיפול הטוב ביותר,האופטימלי, למצב זה. מחקר זה, שנעשה בשיטה של אקראיות randomized, double-blind, מבוקר עם אינבו placebo, תוכנן למדוד את ההשפעה של מינונים גבוהים של ויטמין B12 שניתן דרך הפה, וחומצה פולית, על הרמות של הומוסיסטאין בפרה-דיאליזה אצל מטופלים עם ESRD.

שיטות
נבדקו 81 מטופלים בהמודיאליזה שהיה להם עודף הומוסיסטאין בדם (>16 μmol/L) במינונים שונים של מולטיויטמין המכילים 1 מ"ג של חומצה פולית/ליום.
לאחר שנעשו בדיקות דם, כל המטופלים הועברו למינון יומי של טיפול במולטי-ויטמינים, כולל מ"ג 1 של חומצה פולית למשך ארבעה שבועות. לכל המטופלים הוסף למשך עוד ארבעה שבועות ויטמין B12 במינון של 1מ"ג ליום.
אז החלו המטופלים לקבל באקראיות במשך ארבעה שבועות 0,5 או 20 מ"ג של חומצה פולית בנוסף למולטי-ויטמינים ו-B12 (שכולם קיבלו כל יום).

תוצאות
בדיקות דם לרמות של הומוסיסטאין (mean 27.7 μmol/L) הראו ירידה של 19.2% לאחר ארבעה שבועות של טיפול יומיומי במולטי-ויטמינים עם תכולה של 1 מ"ג של חומצה פולית (р<0.001).
רמות ההומוסיסטאין הורדו למטה מ-22.3 ל-18.6 μmol/L(ירידה בממוצע 16.7%, 95%CI 11.8 ל-21.6%, р<0.001 ) זאת לאחר ארבעה שבועות של טיפול בויטמין B12 (מ"ג 1/ליום).
לא היה הבדל משמעותי בירידה הממוצעת של רמות ההומוסיסטאין לאחר טיפול במינון גבוה של חומצה פולית בהשוואה עם אינבו placebo (p=0/35).

מסקנות
הטיפול הטוב ביותר (אופטימלי) דרך הפה בעודף הומוסיסטאין בדם במטופלים בהמודיאליזה כולל מ"ג 1 של חומצה פולית ו- 1 מ"ג במתן אורלי של ויטמין B12 , מידי יום.
האם טיפול זה יכול להפחית את הסיכון של אירועי טרשת עורקים (atherosclerotic vascular events) בעתיד? עדיין נשאר לבדוק זאת.

הערת העורך:
כולנו מכירים את האנשים הרזים, הבריאים, המבצעים פעילות אירובית יומיומית ואשר אינם סובלים מסוכרת או יל"ד או היפרליפידמיה ואינם מעשנים… ובכל זאת מקבלים MI בגיל צעיר.
יתכן, שכאן "קבור הכלב". ההוכחות שהיפרהומוציסטאינמיה הינו גורם סיכון עצמאי לאטרוסקלרוזיס מקבלות תמיכה במחקרים כמעט מידי יום. כעת, השאלה הנשאלת היא האם, כמו שקורה בגורמי סיכון אחרים, הורדה לרמה תקינה תמנע ארועים וסקולריים.
העתיד יגיד…

Kidney International

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה