משפחה

איפיוניהם של סרטן ריאה נאורואנדוקריני של תאים גדולים וסרטן ריאה של תאים גדולים עם מורפולוגיה נאורואנדוקרינית

1 Warren WH, Gould VE, Faber LP, Kittle CF, Memoli VA. Neuroendocrine neoplasms of the bronchopulmonary tract. A classification of the spectrum of carcinoid to small cell carcinoma and intervening variants. J Thorac Cardiovasc Surg 1985;89: 819-25.
Warren WH, Memoli VA, Gould VE. Well differentiated and small cell neuroendocrine carcinomas of the lung. Two related but distinct clinicopathologic entities. Virchows Arch B Cell Pathol Incl Mol Pathol 1988;55: 299-310.
Warren WH, Faber LP, Gould VE. Neuroendocrine neoplasms of the lung. A clinicopathologic update. J Thorac Cardiovasc Surg 1989;98: 321-32.
Travis WD, Linnoila RI, Tsokos MG, Hitchcock CL, Cutler GB, Nieman L, et al. Neuroendocrine tumors of the lung with proposed criteria for large-cell neuroendocrine carcinoma. Am J Surg Pathol 1991; 15: 529-53.

איפיוניהם של סרטן ריאה נאורואנדוקריני של תאים גדולים וסרטן ריאה של תאים גדולים עם מורפולוגיה נאורואנדוקרינית.

ארבע תת-קבוצות של סרטן ריאה של תאים גדולים נאורואנדוקרינים מוגדרים היום לפי ה-WHO. המאמר שופך אור על המהלך הקליני וההתנהגות הביולוגית של ארבע התת קבוצות.

בשנות ה-70, גידולי ריאה נאורואנדוקרינים הוגדרו בשלוש קטגוריות היסטולוגיות: קרצינויד טיפוסי (typical carcinoid), קרצינויד בלתי-טיפוסי (atypical carcinoid) וסרטן ריאה של תאים קטנים (small cell lung carcinoma).
הקרצינויד הבלתי-טיפוסי או אטיפים הראו יותר תאים אטיפים, נמק מוקדי ויותר ריבוי תאי לעומת הקרצינויד הטיפוסי. הקרצינוידים האטיפים הם בעלי התנהגות קלינית תוקפנית יותר מאשר הקרצינויד הטיפוסי אך פחות מזאת של הקרצינומה הריאתית של תאים קטנים.
בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים Warren ות' ו-Travis ושות' 1 הגדירו גידול ריאה רביעי בעל מאפינים בולטים נאורואנדוקרינים:, large cell neuroendocrine carcinoma (LCNEC) or intermediate cell neuroendocrine carcinoma. והוגדרו בין הקרצינוידים האטיפים וה-SCLC המושגים של התנהגות קלינית. ה-WHO בשנת 1999 החליט שהקרצינומה של התאים הגדולים עם אפיון נאורואנדוקריני היא וריאנט של סרטן ריאה של תאים גדולים. בקלסיפיקציה האחרונה יש ארבע תת-קבוצות המאופינות ע"י מורפולוגיה שתחת מיקרוסקופ אור והבדלים בצביעה מונוהיסטוכימית או במיקרוסקופ אלקטרוני:

לאחר בדיקת 2070 סרטני ריאה, 119 אובחנו כ-large cell (carcinoma 5.7%), מתוכם 59 עם מאפיינים נאורואנדוקריני ע"י אימונוהיסטוכימיה (58) או במיקרוסקופ אלקטרוני (1). לעומת זאת 69 הראו מורפולוגיה נאורואנדוקרינית במיקרוסקופ אור.

יכולת ההשרדות של חולים הסובלים מגידול נאורואנדוקריני פחותה מחולים עם סרטן ריאה של תאים גדולים ללא איפיונים נאורואנדוקרינים. כמו כן תקופת ה – disease-free survivals.

מסקנות:
סרטן ריאה של תאים גדולים עם מאפינים נאורואנדוקרינים הוא בעל התנהגות קלינית יותר אגרסיבית לעומת סרטן ריאה של תאים גדולים ללא מאפינים נאורואנדוקרינים. נכון שאין הבדל משמעותי תחת מיקרוסקופ אור בין שתי הקבוצות פרט למראה נאורואנדוקריני, אבל במימדי המהלך הקליני יש עליה ב-
(tissue polypeptide antigen (TPA וב-CEA בחולים עם LCNEC. גם שייכות הגרורות לבלוטות הלימפה היה גבוה ב-LCNEC.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה