המלצות לאמצעי בידוד בבתי חולים

PART II: RECOMMENDATIONS FOR ISOLATION PRECAUTION IN
HOSPITALS.

חלק 2: המלצות לאמצעי בידוד בבתי חולים
-ההגיון שעומד מאחורי בידוד בבתי חולים:
העברת זיהום בבית חולים תלויה בשלושה גורמים:
מקור המיקרואורגניזמים, חשיפת המארח, דרך העברת המיקרואורגניזמים.

העברת המיקרוארגניזמים
1. העברה דרך מגע ישיר בין עור של מארח ועור של אדם אחר הנושא את המיקרואורגניזמים. מגע בלתי ישיר בין מארח וחפץ מזוהם, כולל ידיים לא רחוצות או כפפות שלא הוחלפו בין הטיפולים.
2. העברה טיפתית ע"י טיפות המיוצרות בזמן שיעול, דיבור, עיטוש, סקשן. טיפות אלו נדחפות מרחק קצר באוויר ונוחתות על רקמות ריריות של המארח.
3. העברה דרך האוויר מתרחשת ע"י פיזור של גרעיני טיפות (שאריות של 5 מיקרון או פחות מטיפות המכילות את המיקרואורגניזמים) או חלקיקי אבק שמכילים את המיקרואורגניזם. פטוגנים אלה יכולים להגיע למרחק רב באותו חדר ולכן למניעת העברה יש צורך באוורור מתאים.
4. העברה דרך מקור משותף מתייחס למיקרואורגניזמים המועברים ע"י חפצים מזוהמים כגון אוכל, מים, תרופות, ציוד וכדומה.
5. העברה דרך וקטור מתרחשת כאשר יתושים, זבובים, מכרסמים או בעלי חיים אחרים מעבירים את המיקרואורגניזם.

סוגי הבידוד בבתי חולים מבוססים על דרכי העברה והם:
– בידוד מגע
– בידוד טיפתי
– בידוד אוויר
*קיימת אפשרות להיכנס לאתר ולקבל המלצות מלאות לסוגי הבידוד השונים.

המלצות לאמצעי זהירות שגרתיים (S.P)

יש להשתמש באמצעי זהירות שגרתיים בטיפול של כל חולה.
א. רחיצת ידיים
* יש לרחוץ ידיים לאחר מגע עם דם, נוזל דמי, הפרשות וחפצים מזוהמים, בין אם היה שימוש בכפפות או לא. יש לרחוץ ידיים מייד לאחר הסרת כפפות, בין מגע עם חולים וכאשר יש התוויה לכך בכדי למנוע העברת מיקרואורגניזם לחולים אחרים או לסביבה. יתכן ויהיה צורך ברחיצת ידיים בין טיפולים באותו חולה במקומות שונים בגוף בכדי למנוע זיהום צולב באותו חולה.
** יש להשתמש בסבון פשוט (לא אנטימיקרוביאלי) לרחיצת ידיים שגרתית
ב. כפפות
יש להשתמש בכפפות (נקיות לא סטריליות) כאשר הידיים באות במגע עם דם, נוזלי גוף, הפרשות וחפצים מזוהמים.
יש ללבוש כפפות נקיות לפני מגע עם רקמות ריריות ועור פגום. יש להחליף כפפות בין טיפולים ותהליכים באותו מטופל לאחר מגע עם חומר המכיל כמות גדולה של מיקרואורגניזמים. יש להסיר את הכפפות בהקדם האפשרי ולפני מגע עם חפצים לא מזוהמים ושטחי סביבה ולפני שמטפלים במטופל אחר, יש לרחוץ ידיים מיד בכדי למנוע העברת מיקרואורגניזמים למטופלים אחרים והסביבה.
ג. מסכה, מגן פנים, משקפי מגן
יש להשתמש במסכה או מגן פנים בכדי להגן על העיניים, האף והפה במהלך תהליכים וטיפולים שבהם עלולה להתרחש התזת דם, נוזלי גוף או הפרשות.
ד. חלוק
יש ללבוש חלוק (נקי, לא סטרילי) להגנת העור ולמניעת הכתמת בגדים בזמן הפעולות או בזמן טיפולים העלולים לגרום להתזת דם, נוזלי גוף או הפרשות. יש להחליף את החלוק בהקדם האפשרי ולרחוץ ידיים כדי למנוע העברת מיקרואורגניזמים לחולים אחרים או לסביבה.
ה. ציוד לטיפול בחולים
יש לטפל בציוד שהותז עליו דם, נוזלי גוף או הפרשות בדרך שמונעת חשיפה של עור או רקמות ריריות, זיהום ביגוד והעברת מיקרואורגניזמים למטופלים אחרים, או סביבה אחרת. יש להבטיח שציוד לשימוש חוזר עובר ניקיון בהתאם לפני שימוש במטופל אחר. יש להבטיח שחפצים לשימוש חד פעמי יארזו ויפונו מהמחלקה בהתאם לנוהל.
ו. טיפול בסביבה
יש להבטיח שלבית החולים נהלים ותהליכים מתאימים לטיפול ניקיון, חיטוי שיגרתי של שטחי סביבה, מיטות, דפנות ויחידת החולה.
ז. כביסה
יש לטפל בכביסה מלוכלכת בדם, נוזלי גוף או הפרשות רק כאשר הכביסה נמצאת חשופה לרקמות ריריות וזאת בכדי למנוע העברת מיקרואורגניזמים למטופלים אחרים או סביבה אחרת.
ח. בריאות העובד ופתוגנים המועברים בדם
יש לנסות להימנע מפגיעה כאשר משתמשים במחטים, סכינים או חפצים חדים אחרים. אין לכסות מחטים או להשתמש בשתי ידיים בטיפול של מחט או להפנות את המחט לכוון הגוף, במידה ואין אפשרות אחרת יש להשתמש בטכניקה של "הרמת המחט" עם יד אחת או התקן מכני לצורך החזקת המחט.
אין להסיר מחט ממזרק באופן ידני, ואין לקפל או לשבור מחטים משומשים. יש להשתמש במיכל המיועד לכך לצורך סילוק מחטים, סכינים וחפצים חדים אחרים. מכלים אלה צריכים להיות ממוקדים נגישים כמה שאפשר לאזור העבודה.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה