רוקח בשטח והמינון הכלייתי מותאם לבטח

שיתוף רוקח בביקור רופאים תורמת לשיפור איכות הטיפול התרופתי בחולים הסובלים מאי ספיקת כליות.

J Gen Intern Med 2001; 16:369-375
חוקרים גרמנים מדווחים כי נוכחותו של רוקח בביקור רופאים במחלקה מקטינה באופן משמעותי בעיות אשר נגרמות כתוצאה מרישום תרופות במינונים בלתי מתאימים לחולים הסובלים מאי ספיקת כליות.

מהלך המחקר
מחקר פרספקטיבי, אשר נמשך 12 חודשים

אוכלוסית המחקר
השתתפו 806 חולים עם דרגות משתנות של כשל כלייתי ו-842 חולים ששימשו בקרה רטרוספקטיבית.

תוצאות
החוקרים מצאו כי הם יכולים לשפר את הצורה בה נרשמת התרופה למטופל הסובל מאי ספיקת כלייתית ע"י שימוש במיומנויותיו של רוקח אשר יחשב את פינוי הקריאטנין בחולה ובמקביל ימליץ על התאמת מינון התרופה בהתאם לתפקוד הכלייתי של המטופל.

החוקרים מדווחים כי התערבות מיידית של הרוקח בקבוצת הניסוי הביאה לכך שב-81% מהמקרים בהם נרשמו תרופות המתפנות דרך הכליות הותאמו המינונים למצב הכלייתי של המטופל לעומת 33% בלבד בקרב קבוצת הבקרה. כמו כן מציינים החוקרים כי התערבות מסוג זה תורמת לחסכון בעלויות הטיפול התרופתי ובמקביל מקטינה את האפשרות לפתח תופעות לוואי תופעות לוואי לטיפול התרופתי.

החוקרים מציינים גם כי ליקוי בתפקוד הכלייתי של החולה לא תמיד נלקח בחשבון כאשר רושמים תרופות לחולים המאושפזים בבית החולים. העובדה כי לעיתים קרובות רמות הקריאטנין בסרום, במיוחד אצל קשישים, תקינות למרות שהמטופל סובל מליקוי בתפקוד הכלייתי וכמו כן העובדה כי לא כל הרופאים יודעים אילו תרופות מתנפות ע"י הכליה, תורמת לבעיה זו.

החוקרים טוענים כי על מנת שניתן יהיה ליישם פרוטוקול של משוב מיידי ע"י הרוקח בדומה לזה שנעשה בו שימוש במחקר דרושה רשימה של ערכי Qo (ערך זה הינו החלק של מינון התרופה אשר יהיה זמין לגוף ביולוגית ואשר מסולק חוץ-כלייתית). בנוסף יש צורך באלגוריתם שישמש להערכת תפקוד הכליות ואשר יסתמך על משקל, גיל וריכוז הקריאטנין בסרום.

נכון לעתה החוקרים עובדים על פיתוחה של מערכת אלקטרונית שתעזור בהתאמת המינון לחולים הסובלים מאי ספיקת כליות. מערכת זו פתוחה לעיונו של הקהל (כרגע רק בגרמנית) באתר הבא: http://www.dosing.de.

בנוסף למסד נתונים זה, מציינים החוקרים כי פנקס כיס ובו התרופות החשובות ביותר וערכי ה-Qo שלהן יהיה זמין בספטמבר הן באנגלית והן בגרמנית. את הפנקס ניתן יהיה להשיג מהמחלקה לרפואה פנימית VI, פרמקולוגיה קלינית ופרמקואפידימיולוגיה, ביה"ח האוניברסיטאי, הידלברג גרמניה.

מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים אשר הראו כי נוכחותו של רוקח בזמן ביקור הרופאים משפרת את איכות הטיפול התרופתי.

לאתר

למחקר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה