משפחה

האם שימוש בתכשירים מוקוליטיים מפחית תחלואה בחולי מחלת ראות כרונית ?

לפחות מחצית מהמעשנים יפתחו ברונכיטיס כרונית וכ-15% מאוכלוסייה זו יפתחו סימנים של מחלת ריאות חסימתית כרונית. אנשים הלוקים במחלות אלו עלולים לחוות החמרות במחלתם הבסיסית אשר יכללו תסמינים חמורים יותר, הגברת כמות הכיח או התמגלות הכיח. החמרות אלו מובילות לעליה בתחלואה ובהוצאות הכספיות הנלוות לכך. למרות שניתן לטפל בהתקפים אלו על ידי סטרואידים ואנטיביוטיקה יש חשיבות להימצאות טיפולים נוספים אשר מסוגלים להפחית את מספר ומשך ההתקפים. תכשירים מוקוליטיים מגבירים את פליטת הכיח על ידי הפחתת הצמיגות והפחתת ההפרשה מדרכי הנשימה, תכשירים אחדים נחשבים כאנטיאוקסידנטים. תכשירים אלו יכולים להיות יעילים בהפחתת ההתקפים אצל חולים במחלות ראה כרוניות.
סקירה שיטתית זו נועדה לקבוע
ראשית: האם טיפול בתכשירים מוקוליטיים מפחית את תכיפות ההתקפים ומספר ימי המחלה בחולים עם ברונכיטיס כרונית ומחלת ראות חסימתית כרונית?
שנית: האם תכשירים אלו משפרים את התפקוד הראתי או מעלים את מספר תופעות הלואי?
הסקירה השיטתית מצאה 23 מאמרים מתוך 400 שעמדו בקריטריונים של מחקר אקראי כפול סמיות מבוקר אינבו שהשווה טיפול בתכשירים מוקוליטיים מול אינבו למשך חודשיים לפחות. 21 מאמרים השוו חולים בברונכיטיס כרונית ו-2 מאמרים השוו חולים במחלת ראות חסימתית כרונית.

תוצאות
נמצא כי בהשוואה לאינבו מספר ההחמרות היה מופחת באופן מובהק בחולים שנטלו תכשירים מוקוליטיים (פחות 0.07 החמרות לחודש). בחישוב המתבסס על הקצב השנתי של ההתקפים בקבוצת הביקורת שעמד על 2.7 החמרות לשנה הרי שנטילת התכשירים המוקוליטיים הפחיתה ב29% את מספר ההחמרות. בנוסף הוכח כי מספר החולים שיש לטפל בכדי למנוע החמרות במהלך תקופת המחקר מחולה אחד עומד על 6 חולים. גם מספר ימי המחלה היה נמוך יותר בקבוצת המטופלים ב 0.56 ימים/חודש לחולה וכן משך נטילת האנטיביוטיקה קוצר ב-0.53 ימים/חודש לחולה. לא נמצא שיפור בתפקודי הריאה או עליה בתופעות הלואי בקבוצת המטופלים בהשוואה לקבוצת הביקורת.

סיכום
בחולי ברונכיטיס כרונית ומחלת ריאות חסימתית כרונית טיפול בתכשירים מוקוליטיים קשור להפחתה במספר ומשך ההתקפים החריפים, מחברי המאמר מוסיפים, כי מכיוון שתרופות אלו צריכות להילקח לתקופות ארוכות, היעילות המירבית שלהם הינה בחולים אשר מבטאים התקפים שכיחים,חמורים וממושכים של מחלת ריאות כרונית.

הערת העורך
בחישוב עלות תועלת כלכלית שנערך בסקירה יתכן והעלות הכלכלית בטיפול בתכשירים אלו אינה כדאית ולפיכך יש לכוון מסקנות אלו לקבוצת החולים הקשה יותר כפי שמובא בסיכום.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה