משפחה

אם תיקח ברזל לא תשתעל – נטילת תוספת ברזל מדכאת שיעול הקשור לשימוש במעכבי האנזים המהפך (ACE inhibitors).

Infectious Diseases in Clinical Practice
2001:10:81-85.

שיעול יבש הינו תופעת הלוואי השכיחה ביותר אשר מגבילה את השימוש במעכבי האנזים המהפך. השימוש במעכבי האנזים המהפך מגבירים את היצירה של NO (או Nitric Oxide), חומר פרו-דלקתי אשר פועל על תאי האפיתל בסימפונות.

מחקר זה שהיה אקראי, כפול סמיות ומבוקר פלסבו בחן את ההשערה כי נטילת תוספי ברזל, החוסמים את האנזים NO סינתאז אשר אחראי ליצירת NO, יכולה להפחית את שיעור השיעול אשר נקשר לשימוש בחוסמי ACE.

על מנת לבדוק השערה זו נבחרו 19 מטופלים אשר סבלו משיעול כתוצאה משימוש בתרופות אלו. לאחר שבועיים של תקופת השגחה אשר נמשכה שבועיים, חולקו המטופלים באופן אקראי לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה ברזל סולפט במינון של 256 מיליגרם פעם אחת ביום בבוקר ואילו הקבוצה השנייה קיבלה פלסצבו. הטיפול כולו ארך ארבעה שבועות. הנבדקים התבקשו למלא יומן "שיעול" שבו ניתן ניקוד יומי לחומרת השיעול בסולם שנע בין 0 ל- 4. השוואה נערכה בין ממוצע ניקוד השיעול היומי בשבוע האחרון לתקופת ההשגחה ולשבוע האחרון לתקופת הטיפול. במקביל נבדקו שינוים בספירות תאי דם, ברזל בסרום וריכוז פריטין בין שתי התקופות הנ"ל.

ממוצע השיעול היומי שנמדד במהלך תקופת ההשגה וקבוצת הטיפול היו 3.07±0.7 ו- 1.69±1.10 בהתאמה עבוד קבוצת הטיפול בברזל ו- 2.57±0.80 ו- 2.35±1.22, עבור קבוצת הפלצבו. תוצאה זה מראה כי חלה ירידה משמעותית ב"ניקוד השיעול" בקבוצת הטיפול בברזל
(p<0.01) אך לא עבור קבוצת הפלצבו. לשלושה מטופלים בקבוצת הברזל נעלם השיעול כמעט לחלוטין. לא נמצאו שינוים משמעותים בבדיקות המעבדה בין שתי קבוצות הטיפול.

לסיכום
החוקרים סבורים כי נטילת תוסף ברזל במקביל למעכבי האנזים המהפך יכולה להקטין בצורה ניכרת את השיעול הנלווה לתרופות אלו. השפעה זו כנראה קשורה לירידה ביצור NO אשר קשור לעיכוב פעילות של האנזים NO סינתאז בתאי האפיטל בסימפונות.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה