משפחה

אין טוב בלי רע גם במעכבי COX-2 – מעכבי האנזים COX 2 נקשרים לעלייה בשיעור אירועים לבביים.

JAMA 2001;286:954-959.

ניתוח של מחקרים שנעשו לאחר שיווק התרופות celecoxib (סלברה) ו rofecoxib (ויוקס) מצביע על כך שייתכן שתרופות פופולריות אלו הניתנות לטיפול בארטריטיס מעלות את הסיכון לפתח התקף לב.

החוקרים מארה"ב ניתחו את שיעור הארועים הקרדיוסקולרים בשני מחקרים רבי מרכזים ואקראים ה-
Vioxx Gastrointerstinal Outcomes Research Study
(VIGOR) וה- Celecoxib Long-term Arthritis Safety Study (CLASS) וכן את תוצאות meta-analysis של קבוצת הפלצבו שמנתה 23,407 מטופלים מארבע מחקרים גדולים שבהם קיבלו המטופלים אספירין.

שיעור מקרי התקפי הלב השנתי בקבוצת הפלצבו היה 0.52% בהשוואה ל- 0.74% למטופלים שקיבלו rofecoxib במחקר ה- VIGOR
(P=0.04) ו- 0.8% למטופלים שקיבלו celecoxib במחקר ה CLASS (p=0.02). תוצאות הניתוח פורסמו במהדורת ה- 29-22 באוגוסט של ה JAMA.

בראיון שהעניק אחד החוקרים לסוכנות רויטר נמסר כי יתכן ולמעכבי ה- COX-2 יש אפקט פרוטרומבוטי. בד בבד ציין החוקר כי הסיכון להתקף לב עדיין נמוך מאוד וכי המחקר מוגבל בשל היותו רטרוספקטיבי ותצפיתי במבנהו.

במחקר ה VIGOR השתתפו 8076 מטופלים שחולקו באופן אקראי לקבל 50 מ"ג ליום rofecoxib או naproxen במינון של 1000 מ"ג ליום. כמו כן אסור היה לקבל אספירין במחקר זה. במחקר נצפו 111 ארועים קרדיוסקולרים במטופלים שקיבלו rofecoxib ו- 50 מקרים בזרוע שקיבלו naproxen.

במחקר ה CLASS גויסו 8059 מטופלי שחולקו באופן אקראי לקבל 400 מ"ג celecoxib פעמיים ביום או ibuprofen במינון של 800 מ"ג 3 פעמים ביום. במחקר זה הותר לחולים לקבל אספירין. מחקר ה CLASS לא הראה הבדל משמעותי בשיעור הארועים הלבביים בהשוואה לתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAIDs).

אחד החוקרים שהתייחס למחקר שפורסם ב JAMA הוא ד"ר ולנטין פוסטר, מנהל המכון הקרדיווסקולרי במרכז הרפואי מאונט סיני בניו יורק אשר טוען כי יש להתייחס לתוצאות המחקר בזהירות מכיוון שהמחקר לא בוצע בצורה אקראית. בד בבד הוסיף ד"ר פוסטר כי מכיוון שנעשה בתרופות אלו שימוש כה נרחב יש לתת יתר תשומת לב לתוצאות אלו. הוא מציע כי מטופלים שמקבלים תרופות אלו יכללו ברישום מיוחד שיאפשר לעקוב אחר תופעות לוואי.

דובר חברת פרמסיה, ד"ר סטיב גיס, טוען כי המחקר שפורסם ב JAMA לקוי וזאת מכיון שהחוקרים השוו בו את כל המטופלים במחקר ה CLASS לקבוצת החולים שלא קיבלו אספירין. כמו כן ציין ד"ר גיס כי 22% מהמטופלים במחקר ה CLASS קיבלו מינון נמוך של אספירין. ד"ר גיס טוען כי ניתוח מדויק יותר יהיה להשוות את המטופלים במחקר ה CLASS שלא נטלו אספירין לקבוצת הפלצבו במחקרי האסיפירין. בשיטה זו שיעור התקפי הלב בקרב מקבלי הסלברה יהיה 0.33%. שיעור הנמוך ב 60% משיעור הארועים שדווח ע"י החוקרים ב JAMA עבור כל המטופלים.

חברת מרק יצרנית Vioxx שיחררה הצהרה הטוענת כי בהסתמך על ניתוח מחקרים שפורסמו וכן מחקרים רחבי טווח, מבוקרי פלצבו, שערכה חברת מרק עצמה החברה אינה מאמינה כי המסקנה אליה הגיעו החוקרים במאמר נתמכת מדעית ע"י כלל המידע הזמין. דוברת חברת מרק ד"ר לאורה דהמופולוס, הוסיפה כי החוקרים ביצעו מספר שגיאות יסודיות והתעלמו ממספר מחקרים שהראו כי אין סיכון קרדיווסקולרי מוגבר בשימוש ב Vioxx.

יש לציין כי בדו"ח שהוגש ל JAMA הציגו החוקרים מידע משני מחקרים ב rofecoxib שלא פורסמו ואשר הוגשו למינהל התרופות והמזון האמריקאי, ה FDA. מחקרים אלו אפשרו שימוש במינון נמוך של אספירין. מחקרים אלו לא הראו עלייה משמעותית בשיעור הארועים הקרדיוסקולרים שהובחן במחקר ה VIGOR. בד בבד ציינו החקורים כי במחקרים אלו היה מדגם המטופלים קטן (בערך 1000 מטופלים בכל אחד). כמו כן במחקרים נעשה שימוש רק ב 25% מהמינון שהשתמשו בו במחקר ה VIGOR וכי שיעור הארועים היה נמוך מדי על מנת לעשות השוואה משמעותית. החוקרים חושבים כי האפקט הפרוטרומבוטי שנצפה ב rofecoxib כנראה תלוי במינון.

במקביל חיפשו החוקרים תופעות הלוואי של ה FDA ב 2001 ומצאו 99 ארועים טרומבוטים או אמבולים אשר נקשרו לשימוש ב rofecoxib ו102 ארועים ב celecoxib בארה"ב.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה