שאלות ותשובות בנושאים פרמקולוגיים מאת אייל שוורצברג

שאלה ראשונה
שלום רב,
אשמח אם תעבירו הודעה זו לרופא המומחה לשליפת מידע מהאינטרנט (אני לצערי קצת חלשה בזה).
אני מחפשת חומר: מאמרים/מחקרים על טיפול רפואי (או טיפול רפואי לקוי) ברופאים ע”י עצמם או בכלל על הרופא כחולה ואיכות הטיפול הרפואי שהוא ו/או משפחתו מקבלים .
תודה
דר’ לאוף

תשובה
ד”ר לאוף שלום,
בחיפוש שערכתי במנוע החיפוש google מצאתי את הקישורים הבאים שיכולים לעזור לשאלתך. הקישור הראשון מצריך תוכנת “אדובי אקרובט” על מנת לקרוא אותו. התוכנה ניתנת חינם להורדה ברשת. שלושת הקישורים מתייחסים לעזרה ותמיכה לרופאים חולים, או מכורים לאלכוהול או לסמים או בעלי בעיות נפשיות. הקישור הראשון הינו מקנדה ואינו מסחרי. הקישור השני והשלישי מבריטניה. הראשון מבינהם אינו מסחרי. בכל מקרה יש באתרים אלו מידע על ארגונים אשר יכולים לסייע לרופאים במצוקה. באתר השני והשלישי יש גם איזכור של מקורות על פירסומם בנושאים אלו.

www.cma.ca/cmainterface/vol-1/pdf/issue-2.pdf קנדה
http://www.medicouncilalcol.demon.co.uk/prac_alc.htm בריטניה
http://members.aol.com/medicalad3/supp.htm בריטניה

בנוסף לאתרים אלו ערכתי חיפוש במנוע החיפוש northernlight תחת הערך when doctors become patients ומצאתי מספר לא מבוטל של מאמרים בנושא חלקם בתשלום. שווה להכנס ולברור את המאמרים הרלוונטים (על פי האתר הם מחזירים את הכסף במידה והמאמר אינו מתאים למחפש). אנא שימי לב כי הרלוונטיות לנושא החיפוש מופיע באחוזים על יד כל מאמר שנמצא.

מקווה שעניתי על שאלתך גם אם באיחור.

בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה,

איל שורצברג

שאלה שניה
לאייל שלום!
ברצוני לבדוק האם קיים קשר בין מתן toxoid/tetaglobin
לבין הופעת תסמונת נפרוטית?
בתודה שרה

תשובה
שרה שלום,
בחיפוש שערכתי במיקרומדקס, lexidrugs לא מצאתי איזכור לתיסמונת נפורטית כתופעת לוואי של שימוש בטטנוס אימיונוגלובולין. בד בבד ב PDF נכתב כי במהלך הזרקה של תרופה זו למספר גדול של מטופלים היו מספר דיווחים מבודדים של הופעת בצקת אנגיונורוטית, תסמונת נפרוטית ושוק אנפליקטי לאחר ההזרקה.

מקווה שעניתי על שאלתך,
איל

שאלה שלישית
איל שלום.
כרופא שיניים מזה 25 שנים אני מזריק חמרי אילחוש כלחם חוק.
אני מעדיף את ה”מפיבאקאין” 3% על לידוקאין 2% עם אדרנלין 1:100000, בגלל תופעות לואי פחותות כגון טכיקרדיה ,גל שוק ועוד. כל זאת עפ”י נסיוני ללא ביסוס מדעי.
כמו כן לא מצאתי בספרות הפרמקולוגית התויות נגד לשימוש עם תרופות אחרות. לצערי כבר קרו מקרי מוות הקשורים לאלחוש מקומי והאחרון הידוע לי אירע, כאשר אישה נפטרה כשעה לאחר מתן האילחוש במרפאה.
כל זאת מן העיתונות היומית ללא אמות העובדות ממקור רישמי ורציני.
אולי אתה תאיר את עיני?
גדי

תשובה
גדי שלום,
ההתייחסות היחידה שמצאתי בחיפוש שערכתי במאגר המיקרומדקס לגבי המפיבאקאין בהשוואה ללידוקאין התייחסה למשך הזמן שלוקח לתרופה זו לפעול. המחברים מציינים כי לתרופה פעילות אילחוש מקומית דומה ללידוקאין אך אם משך פעילות ארוך יותר. יש לציין כי גם למפיבאקאין יכולות להיות תופעות של רעילות קרדיוסקולרית ושל מערכת העצבים המרכזית שבד”כ הן תוצאות של מינון עודף, הזרקה רשלנית למחזור הדם או כתוצאה מהזרקה מהירה מדי. יש לציין כי במקור מידע אחר (drug consults) ציינו המחברים כי תופעות לוואי למאלחשים מקומים הם נדירים ובד”כ מעורבים בהם תרופות המכילות קבוצת ester או תרופות ממשפחות קרובות כמו חומרים משמרים מקבוצת הפראבנים. רוב התגובות האלרגיות מתווכות ע”י תאים (80-90 %). למרות זאת דווחו מקרים של גל שוק. גם לידוקאין וגם מפיבקאין שיכיים לקבוצת האמידים שנחשבים לפחות “אלרגנים”. אם תרצה מידע נסוףו אנא צור קשר עימי דרך המייל ומסור מספר פקס אליו אוכל לשלוח לך את המאמר. כמו כן מציינים הכותבים כי תופעות לוואי ייתכן וקשורות לשימוש בתרופות נוספות במקביל.

התגשויות בין תרופתיות שמצאתי בין mepivacaine לתרופות אחרות:
1.Cimetidine מפחיתה את פינוי מפיבקאין ומגבירה את הסיכון לרעילות המאלחש
2.Clonidine הקומבינציה עלולה להאריך את זמן האילחוש
3.Epinephrine הקומבינציה עלולה להאירך את זמן האילחוש להפחית את הספיגה ותחושת הצריבה/שריפה בשל כיווץ כלי הדם באיזור.
4. ruromascular blockers, non-depol
(cistracurium, rapacuronium)-השילוב עלול להגביר את חסימת השריר עצב.
5.Verapamil השילוב עלול להביא ל heart block.
6.Hyaluronidase עלול להגביר ספיגה של התרופה.

מקווה שעניתי על תשובתך,

איל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה