משפחה

מהו הטיפול הראשוני היעיל יותר בגלאוקומה פתוחת זווית – טיפול תרופתי או ניתוחי ?

Interim Clinical Outcomes in the Collaborative Initial Glaucoma Treatment Study Comparing Initial Treatment Randomized to Medications or Surgery
Paul R. Lichter, David C. Musch, Brenda W. Gillespie, Kenneth E. Guire, Nancy K. Janz, Patricia A. Wren, Richard P. Mills, The CIGTS Study Group
Ophthalmology 2001;108:1943-1953

גלאוקומה פתוחת זווית הינה הגורם הראשון בחשיבותו לעיוורון. למרות שזו מחלה מעוורת, כאשר מאבחנים ומטפלים בה בשלביה הראשונים לרוב ניתן למנוע התפתחות עיוורון. עד עתה הטיפול מכוון להוריד את הלחץ התוך עייני במטרה למנוע פגיעה בשדה הראיה.
Collaborative Initial Glaucoma Treatment Study CIGTS הוא מחקר קליני אקראי גדול שתוכנן לבדוק את ההבדל בתוצאות של טיפול ראשוני באמצעות תרופות או על ידי ניתוח בגלאוקומה.

אוכלוסית המחקר
במחקר משתתפים 14 מרכזים קליניים שגייסו 607 חולים בהם אובחנה לראשונה גלאוקומה פתוחת זווית.

הקריטריונים להכללה במחקר היו:
1. גלאוקומה פתוחת זווית, גלאוקומה עם פסאודואקספוליאציה או גלאוקומה פיגמנטרית בעין אחת או בשתי העיניים.
2. לחץ תוך עייני של 20 מ"מ כספית או גבוה יותר, נזק מוגדר בשדה הראייה, מראה דיסקה אופייני לגלאוקומה, או לחץ תוך עייני של 27 מ"מ כספית או גבוה יותר עם נזק לדיסקה ללא פגיעה בשדה הראיה.
כל החולים היו בגיל 25 עד 75 בעת הגיוס למחקר ועם חדות ראיה 20/40 או טובה יותר.
לא נכללו חולים שקבלו טיפול קודם בגלאוקומה במשך יותר משבועיים (מצטבר), חולים שטופלו בגלאוקומה במהלך 3 השבועות לפני התחלת המחקר, בעלי נזק לשדה הראיה מעבר לזה שהוגדר עבור קבלה למחקר, בעלי מחלות עיניים אחרות, חולים עם ברטינופתיה סכרתית פרוליפרטיבית או עם בצקת מקולרית, או עם יותר מעשרה מיקרואנאוריזמות, חולים לאחר טיפול לייזר או ניתוח תוך עייני, חולים עם ירוד משמעותי וחולים המטופלים או מתוכננים להיות מטופלים בסטרואידים.
באופן אקראי חולקו החולים בין שתי קבוצות טיפול:
טיפול בתרופות או ניתוח טרבקולקטומיה עם או ללא 5FU

מטרת המאמר
מטרת המאמר הינה לדווח על תוצאות ביניים של מעקב במשך חמש שנים לאחר התחלת טיפול.

לאחר התחלת הטיפול ומעקב ראשוני, נבדקו החולים כל חצי שנה. בנוסף בוצעו ראיונות טלפוניים לבדיקת איכות החיים כל חצי שנה. החולים בשתי הקבוצות טופלו באופן אגרסיבי במטרה להוריד את הלחץ התוך-עייני לרמה השווה או נמוכה מלחץ המטרה שנקבע עבור כל עין. נבדקו כמובן גם שדות הראיה.

המדדים העיקריים שנבדקו היו ירידה בשדה הראיה, חדות הראיה, הלחץ התוך עייני והתפתחות ירוד.

תוצאות
בהתבסס על תוצאות מעקב של 4 עד 5 שנים מתחילת הטיפול לא היה הבדל משמעותי בשדות הראיה לעומת שדות הראיה בתחילת הטיפול. חדות הראיה כעבור 4 שנים היתה כמעט שווה בשתי הקבוצות. הלחץ התוך עייני בקבוצה שטופלה בתרופות היה בממוצע 17 עד 18 מ"מ כספית, והיה נמוך יותר 14 עד 15 מ"מ כספית בקבוצה שטופלה בניתוח. מאידך, מידת התפתחות ירוד שחייבה ניתוח שלו הייתה גדולה יותר בקבוצה שטופלה בניתוח.

לסיכום:
כעבור עד חמש שנים התוצאות של שדות הראיה היו כמעט זהות בחולים שטופלו בתרופות ובחולים שטופלו בניתוח. ירידה בחדות הראיה היתה רבה מעט יותר בקבוצה המנותחת אך השתוותה עם התקדמות המעקב. אי לכך לא נמצאה עדיפות לאף אחת מהשיטות הטיפוליות הראשוניות של טיפול תרופתי או טיפול ניתוחי. המחברים מסייגים תוצאות אלה בכך שמעקב של 4 עד 5 שנים הינו קצר מידי עבור קביעה גורפת לגבי הטיפול הראשוני המועדף בגלאוקומה פתוחת זווית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה