משפחה

האם קיים קשר בין גיל לבין רוחב דרכי המרה החוץ-כבדיות? מחקר סונוגרפי

Is Age Associated with Size of Adult Extrahepatic Bile Duct: Sonographic Study1 Mindy M. Horrow, MD, J. Charles Horrow, MD, Ali Niakosari, MD, Cheryl L. Kirby, MD and Henrietta Kotlus Rosenberg, MD

בדיקה אולטרסונוגרפית משמשת נדבך חשוב בהדמיית חולים עם הפרעה בתפקודי כבד או חשד לתהליכים תופסי מקום בכבד. ממצא של הרחבת דרכי מרה חוץ-כבדיות מבדיל בדרך כלל בין הפרעה חסימתית להפרעה שאינה כזו ולכן יש חשיבות רבה בהכרת הערכים הסטנדרטיים של מדידה זו. הערך המקובל הוא בסביבות 6 מ"מ או פחות והטווח הוא 4-8 מ"מ כאשר המדידה מבוצעת בצינור המרה המשותף בשער הכבד.
Wu וחבריו פרסמו בעבר כי קוטר צינור המרה מתרחב עם הגיל עד כדי קביעת כלל האומר כי רוחבו מגיע לכדי 4 מ"מ בגיל 40, 5 מ"מ בגיל 50, 6 מ"מ בגיל 60 וכן הלאה.
Wu CC, Ho YH, Chen CY. Effect of aging on common bile duct diameter: a real-time ultrasonographic study. J Clin Ultrasound 1984; 12:473-478

מטרה
מטרת העבודה הנוכחית הייתה להעריך נכונות קביעה זו בנבדקים בריאים מבוגרים

נבדקים ושיטות
נבדקו באופן פרוספקטיבי נבדקים מגיל 18 ומעלה שהגיעו לבדיקה סונוגרפית של הבטן. הוצאו מן מחקר נבדקים בהם אובחנו מחלות כבד ודרכי מרה או שעברו ניתוחי בטן.
מדידת קוטר דרכי המרה בוצעה באמצעות מכשיר אולטרסאונד ב- 3 מומות שונים: בשער הכבד סמוך להתחברות צינורות המרה הימנית והשמאלית (פרוקסימלי), באספקט הדיסטלי של ראש הלבלב (דיסטלי), ומדידה באמצע הדרך ביניהם באזור כניסת הצינור ללבלב.

תוצאות
נכללו 258 נבדקים. 101 גברים ו- 107 נשים. הגיל הממוצע היה 55 שנים וטווח הגילאים נע בין 20-92.
פיזור הגילאים מוצג בתמונה מס' 1 :

ממוצע כולל של רוחב צינור המרה המשותף היה 1.2 ± 3.5 מ"מ . בטבלה הבאה מוצגים ערכי רוחב צינור המרה הממוצעים בכל שלושת המיקומים שנבדקו.

ציור מספר 2 מציג את נתוני רוחב צינור המרה ביחס לגיל הנבדקים.
ניתן לראות בבירור כי לא קיים קשר בין גיל הנבדקים לבין רוחב דרכי המרה.

מסקנות
ממצאי העבודה לא מאשרים קיום קשר כלשהו בין גיל הנבדק לבין רוחבו התקין של צינור המרה המשותף.

לתקציר המאמר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה