משפחה

רוקחים עושים זאת טוב יותר – סקירת תרופות ע"י רוקחים נעשית בצורה טובה יותר מזו הנעשית ע"י רופאים.

סקירת תרופות (medication review) שנעשתה ע"י רוקחים בקהילה הביאה לירידה בעלויות רישום התרופות וקצב סקירה גבוהה יותר מסקירה מקבילה אשר נעשה ע"י רופאי משפחה בבריטניה. נתונים אלו עולים ממחקר שהתפרסם לאחרונה ב BMJ. החוקרים מצאו כי הרוקחים היו יסודיים יותר בעבודתם עובדה אשר הביאה לשינוי גדול יותר במספר התרופות שנרשמו בהשוואה לסקירה מקבילה אשר ערכו רופאי משפחה. כתוצאה מכך הסתכם החסכון ב 61 ליש"ט לחולה לשנה.

הסקירה שהתבצעה ע"י הרוקחים לא השפיעה לרעה על עומס העבודה של הרופאים. עומס עבודה גדול יותר, אשר התבטא בהפניות לבדיקות, היה הולם והתאזן ע"י עומס עבודה נמוך יותר בחודשים שלאחר מכן.

למרות שהמחקר לא היה גדול דיו על מנת להבחין בשינוי בתמותה, הוא הצליח לזהות מספר נמוך יותר של מקרי מוות בקרב קבוצת המטופלים שנסקרה ע"י הרוקחים (15 מתוך 608) בהשוואה למספר מקרי המוות בקבוצת שקיבלה טיפול רגיל (25 מתוך 580).

המטופלים שהתקבלו למחקר נבחרו בצורה אקראית להיסקר תרופתית ע"י רוקחים שהזמינו אותם לסקר או שקיבלו טיפול רגיל ע"י רופאי המשפחה. הסקירה שהתבצעה ע"י הרוקח הורכבה מיעוץ פרטני למטופל שבמהלכה נערך דיון על האבחנות מהן סובל המטופל. כאשר היה צורך בניטור נוסף המטופל הופנה ע"י הרוקח לאחות המרפאה או לרופא.

כמעט כל המטופלים בקבוצת ההתערבות (97%) עברו סקירה תרופתית בהשוואה ל 44% בלבד בקבוצת הבקרה. כמו כן למטופלים בקבוצת ההתערבות הופסקו יותר טיפולים בהשוואה לקבוצת הביקורת (41% מול 33%). במקביל מספר התרופות החדשות שנוספו למטופלים בקבוצת ההתערבות היה קטן יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת (46% מול 49%). החוקרים הבחינו גם כי מספר התרופות החודשיות והעלות החודשית גדלו בשתי קבוצות המטופלים אך העלייה הייתה נמוכה יותר בקבוצת ההתערבות.

החוקרים טוענים כי המחקר תומך בעיקרון סקירת התרופות כפי שהוזכר ב מנגנון השירות הלאומי לקשישים (National Service Framework for Older People) וכי קיומו של מחקר גדול יותר בנושא זה מוצדק.

BMJ 2001;323:1340

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה