משפחה

באיזה שיעור מגדיל ביצוע טרבקולקטומיה את הסיכוי להתפתחות ירוד?

דווח רבות ומקובל לחשוב שהתפתחות ירוד הינה סיבוך של ניתוח פילטרציה כמו טרבקולוקטומיה, אולם שיעור התפתחות סיבוך זה לא נבדק עד עתה בצורה טובה.
במאמר משתמשים המחברים בנתונים שנאספו במחקר שעדיין נמשך Advanced Glaucoma Intervention Study AGIS והשוו את הסיכון המחושב להתפתחות ירוד בעיניים שבוצע בהן טרבקולקטומיה לעומת עיניים ללא טרבקולקטומיה. נבדקו גם גורמי סיכון נוספים להתפתחות ירוד בשלושת אזורי העדשה: הנוקלארי, הקורטיקלי והתת-קופסתי אחורי.

מהלך המחקר
במחקר AGIS מתבצע מעקב אחר 789 עיניים של 591 חולים עם גלאוקומה שלא מאוזנת בתרופות. מ 1988 עד 1992 חולקו עיניים אלה באופן אקראי בין קבוצות טיפול שונות: קבוצה אחת היתה במסלול טיפולי של Argon laser trabeculoplasty ALT ואחריו טרבקולוטומי ואחריו טרבקולקטומי בעוד שהקבוצה השניה היתה במסלול טיפולי של טרבקולקטומיה, ALT ואחריו טרבקולקטומיה. נעשה שימוש ב Cox regression analyses כדי להעריך אך גורמי הסיכון להתפתחות ירוד במהלך מעקב של 7 עד 11 שנים. ירוד הוגדר כמצב לאחר ניתוח ירוד או עכירות מתקדמת בעדשה הגורמת לחדות ראייה גרועה מ 20/50.

תוצאות המחקר
בערך בחצי מהעיניים שהיו במעקב התפתח ירוד. בין החולים שהשתתפו במחקר נמצא שלאחר תיקון לסכרת ולגיל, ביצוע טרבקולקטומיה הגדיל את הסיכון להתפתחות ירוד ב 78%. התברר שכאשר הטרבקולקטומיה היתה ללא סיבוכים שיעור הסיכון להתפתחות ירוד פחת ל 47% וכאשר הטרבקולקטומיה היתה מלווה בסיבוכים אחר-ניתוחיים, עלה שיעור הסיכון להתפתחות ירוד ל 104%. הסיבוכים האחר-ניתוחיים של טרבקולקטומיה הקשורים להתפתחות ירוד היו דלקת ולשכה קדמית שטוחה.

מסקנות המחקר
הטרבקולקטומיה הגדילה את שיעור התפתחות ירוד בחולי גלאוקומה קשים ב 78% ולא היה הבדל אם הטרבקולקטומיה היתה פרוצדורת הטיפול הראשונית או לא. ALT לפני ביצוע הטרבקולקטומיה לא שינה את הסיכון לפתח ירוד לאחר טרבקולקטומיה.

The Advanced Glaucoma Intervention Study, 8: Risk of Cataract Formation After Trabeculectomy
The AGIS Investigators
Arch Ophthalmol. 2001;119:1771-1780

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה