משפחה

האם לחלבון אזרין יש חשיבות פרוגנוסטית במלנומה ממאירה של הדמית?

אזרין Ezrin רדיקסין Radixin ומואזין Moesin יוצרים את משפחת החלבונים המכונה ERM אשר מתווכת בין המיקרופילמנטים של אקטין וממברנות התאים. האזרין מבודד ממיקרו-וילי ולכן בעבר נקרא גם מיקרווילין. יש לו ביטוי נרחב בתאים אפיתליאליים אך מופיע גם בתאים לא אפיתליאליים. היות ואזרין הינו חלבון שיש לו תפקיד בנדידת תאים ובהכרת תאים על ידי המערכת האימונית יתכן שיש לו תפקיד בהתקדמות של גידול ובהתפתחות של גרורות.
במחקר המתואר השתמשו בצביעה אימונוהיסטכימית כדי לבדוק המצאות חלבון אזרין במלנומה ממאירה. בנוסף נבדק גם הקשר בין המצאות אזרין לפרוגנוזה של החולים.
בוצעה בדיקה רטרוספקטיבית של 167 מלנומות ממאירות של הדמית והגוף הסיליארי בעיניים שעברו אנוקלאציה בין 1972 לבין 1981. משך המעקב הממוצע אחר החולים היה 22 שנים.
הצביעות לאזרין היו שליליות ב- 47 מלנומות שהיוו 36% היו חיוביות ב- 74 מלנומות שהיוו 57% וחיוביות חזק ב- 9 מלנומות שהיוו 7% מהמלנומות. הפיזור היה אחיד בכל רקמת הגידול. נמצא קשר חיובי חזק וסיגניפיקנטי בין צביעה חיובית לחלבון אזרין לבין צפיפות מיקרו-וסקולרית גבוהה והמצאות מאקרופגים. לא נמצא קשר עם גודל המלנומה, סוג התאים, או המצאות לולאות מיקרו-וסקולריות. שיעור התמותה במשך 10 שנים כתוצאה ממלנומה היתה קשורה באופן משמעותי עם המצאות חלבון אזרין.
החוקרים (מהמעבדה לפתולוגיה של העין ומחלקת העיניים של בית החולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת הלסינקי, פינלנד) מסכמים שהמצאות חלבון אזרין במלנומה ממאירה של הדמית יכולה לחזות שיעור תמותה גבוהה יותר. בנוסף נמצא קשר ישר עם שני מאפיינים פרוגנוסטיים אחרים ובלתי תלויים: צפיפות מיקרו-וסקולרית והסננה של מאקרופגים.

Ezrin as a Prognostic Indicator and Its Relationship to Tumor Characteristics in Uveal Malignant Melanoma
Teemu Makitie, Olli Carpen, Antti Vaheri, Tero Kivela
Invest Ophthalmol Vis Sci. 2001;42:2442-2449

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה