משפחה

מהם המאפיינים של אובאיטיס המתפתחת בחולי דלקת פרקים כרונית של צעירים?

אובאיטיס קדמית כרונית הינה ביטוי חוץ-מפרקי חמור של ארטריטיס כרונית של צעירים. Ohm ב- 1910 תאר לראשנה מקרה עם אירידוציקליטיס ו- band keratopaty בחולה עם ארטריטיס של ילדים, ו- Blegvad ב- 1941 ביסס את הקשר בין ארטריטיס של ילדות לבין אירידוציקליטיס. בשנות ה-60 דווח על החשיבות בבדיקה שיגרתית של חולים בראומטואיד ארטריטיס של צעירים על ידי רופא עיניים באמצעות מנורת סדק.
אובאיטיס המלווה Juvenile chronic arthritis הינה לרוב כרונית ודו-צדדית. הארטריטיס לרוב מקדימה את האובאיטיס אם כי במיעוט המקרים מאובחנת האובאיטיס לפני הארטריטיס.

מטרה
מטרת המחקר הינה לבדוק באופן פרוספקטיבי את ההיארעות והמאפיינים של אובאיטיס בחולים בהם אובחן לאחרונה ארטריטיס כרונית של צעירים.

מהלך המחקר
המחקר כלל את 426 המקרים החדשים של ארטריטיס כרונית של צעירים אשר הופנו לייעוץ אופתלמולוגי בין השנים 1989 ו- 1996 למחלקת הילדים של ה- Rheumatism Foundation Hospital בהינולה שבפינלנד. ילדים אלה נבדקו על ידי רופא עיניים ורופא ילדים פעמיים עד 4 פעמים בשנה. סוג הארטריטיס ומהלכה וכן הימצאות והתבטאות האובאיטיס נבדקו באופו פרוספקטיבי ומשך המעקב היה 4.5 שנים בממוצע (0 עד 9.7 שנים).

תוצאות
אובאיטיס אובחנה ב- 24% מהילדים. שני שליש מכל החולים היו בנות והיחס בין המינים בחולי האובאיטיס היה דומה. אובאיטיס הופיעה בשכיחות דומה בין הילדים עם אוליגוארטריטיס (27%) כמו בין אלה עם פולי-ארטריטיס סרו-נגטיבית (25%). אנטי-נוקלאר פקטור נמצא בשכיחות גבוהה יותר בחולים עם אובאיטיס- 66% מאשר בחולים ללא אובאיטיס- 37%. האובאיטיס היתה א-סימפטומטית ב- 99 מתוך 104 המקרים. רק ל- 5 ילדים היו אפיזודות של אובאיטיס קדמית סימפטומטית חריפה. האובאיטיס אובחנה לפני התחלת הארטריטיס או תוך 3 חדשים מהופעתה ב- 51 מתוך 104 הילדים- 49%, ומאוחר יותר ב- 53 (51%) ילדים. הגיל הממוצא בעת האבחנה של אובאיטיס היה 5.9 שנים. טווח הגילים היה בין 1.1 ל- 17.7 שנים. הגיל החציוני היה 4.9 שנים. התקופה הממוצעת מאבחנת דלקת פרקים ועד אבחנת אובאיטיס היתה 1.1 שנים (הטווח- 0.6 ועד 15 שנים והחציון- 3.2 שנים). הגיל הממוצע של אבחנת דלקת פרקים היה 4.8 בין החולים עם אובאיטיס ו- 7.3 בין אלה ללא אובאיטיס. ברוב המקרים הפרוגנוזה הראייתית היתה טובה. ב- 25 מתוך 104 החולים (24%) נמצא סיבוך אחד או יותר של אובאיטיס, אך רק ב- 3 ילדים ירדה חדות הראיה ל- 20/60 או פחות. אף אחד מהם לא התעוור. בכל היתר חדות הראייה היתה 20/40 או טובה יותר.

מסקנת המחקר
בקבוצת החולים שנבדקה, אובאיטיס בדלקת פרקים התפתחה זמן קצר לאחר התפתחות הארטריטיס. האובאיטיס הייתה באופן משמעותי שכיחה יותר בחולים בהם התפתחה הארטריטיס בגיל מוקדם יותר ואשר היו חיוביים לאנטי-נוקלאר אנטיבודי. שעור החולים עם אובאיטיס היה דומה בין המינים והיה דומה בחולים עם פולי-ארטריטיס או אוליגו-ארטריטיס.

Occurrence of Uveitis in Recently Diagnosed Juvnile Chronic Artheritis.
A Prospective Study.
Kaisu Kotaniemi, Hannu Kautiainen, Anni Karma, Kimmo Aho
Ophthalmology 2001;108:2071-2075

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה