משפחה

השפעת ריכוזים פיזיולוגיים של ויטמין C על תאי סרטן הקיבה ועל גדילת הליקובקטר פילורי


Z-W Zhang, M Abdullahi and M J G Farthing Effect of physiological concentrations of vitamin C on gastric cancer cells and Helicobacter pylori Gut 2002;50:165-169

סרטן הקיבה, למרות הירידה בשכיחותו במדינות המערב ב- 50 השנים האחרונות, מהווה עדיין גורם תחלואה ותמותה משמעותי במדינות רבות בעולם ובהן: מדינות דרום אמריקה, יפן ומזרח אירופה. מצטברות עדויות המראות כי לזיהום כרוני בחיידק הליקובקטר פילורי יש חלק בהתפתחות סרטן זה. בין הגורמים המגינים מפני סרטן הקיבה מצוי גם ויטמין C. עבודות קודמות הראו כי במיץ קיבה בריאה יש ריכוזים גבוהים של ויטמין C פי כמה מאשר בנסיוב, ואילו בקיבה המזוהמת עם הליקובקטר פילורי יש ירידה בריכוז ויטמין C במיץ הקיבה. ייתכן כי ממצא זה מסביר בחלקו את הנטייה לעליה בשכיחות הסרטן בחולים עם זיהום בה”פ.

מטרת העבודה הנוכחית הייתה לבדוק in vitro השפעה של ויטמין C בריכוזים משתנים על תאי סרטן הקיבה ועל גדילת הליקובקטר פילורי.

שיטות

שורות תאי קיבה וזנים שונים של הליקובקטר פילורי טופלו בויטמין C (חומצה אסקורבית) למשך 72 שעות. נבדקה חיוניות התאים ויצור DNA וחלבונים. נעשה שימוש ב flow cytometry להערכת היצמדות חיידקי ה. פילורי, התפלגות המחזור התאי ואפופטוזיס. צמיחת הליקובקטר פילורי ופעילות המאגלוטינציה נמדדו בשיטות של ספירת חיוניות ומיקרוטיטרציה.

תוצאות

ויטמין C גרם לעיכוב בגדילה שהיה תלוי בריכוז של תאי קיבה מסוג AGS ו- MKN45, אולם אפקט זה פחת באופן משמעותי בריכוזים הנמצאים במיץ קיבה של חולים עם זיהום בה”פ (<50 מיקרומולר).

בתמונה מס’ 1 מודגמת השפעת חשיפת תאי AGS לחיידקי ה”פ ולויטמין C על שיעור האפופטוזיס (מוות תאי מתוכנן).

Figure 1 Effect of ascorbic acid (vit C) on induction of Helicobacter pylori induced gastric AGS cell apoptosis. Gastric AGS cells were infected with H pylori NCTC11637 in the presence or absence of 400 µM ascorbic acid for 48 hours. Apoptosis was assessed by flow cytometry with propidium iodide staining and the results are the average of three experiments. ***p<0.001.

תמונה מס’ 2 מדגימה את השפעת ויטמין C על התפלגות שלבי מחזור התא. התמונה מראה כי ויטמין C גרם ל”עצירה” מסוימת של התאים בשלב 0G/ 1G

Figure 2 Effect of ascorbic acid (vitamin C) on Helicobacter pylori associated gastric AGS cell cycle phase distribution. Gastric AGS cells were infected with H pylori NCTC11637 in the presence or absence of 400 µM ascorbic acid for 48 hours. Cell cycle phase distribution (gap 0/gap 1 phases (G0/G1), S phase, and gap 2/mitosis (G2/M) phases) of surviving cells was analysed by flow cytometry with propidium iodide staining, and the results are the average of three experiments. **p<0.01; ***p<0.0002.

תמונה מספר 3 מציגה את השפעת ריכוזים משתנים של ויטמין C על צמיחת חיידקי הליקובקטר פילורי. ניתן לראות העדר השפעה כלשהי של הויטמין על צמיחת החיידק.

Figure 3 Effect of vitamin C on Helicobacter pylori growth. H pylori strains SS1 and ND5 were exposed to various concentrations of vitamin C (0400 µM) for 24 hours. Viability counts of H pylori were performed on Dent’s Columbia blood agar plates. The results are an average of two experiments.

מסקנות

ויטמין C הידוע כחומר המגן מפני התפתחות סרטן הקיבה, מעכב גדילת שורות תאי קיבה ומשנה את אירועי מחזור תא הקיבה המזוהם על ידי הליקובקטר פילורי. שינוים אלו ניצפו בריכוזי ויטמין C הנמצאים במיץ קיבה באנשים בריאים, אך לא בריכוזים הנמוכים הנמצאים אצל נבדקים המזוהמים עם ה. פילורי. לא נמצאה השפעה של ויטמין C על גדילת החיידק עצמו.

למאמר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה