משפחה

האם יש קשר בין קוטר כלי הדם של הרשתית לבין פגמים בשדה הראיה בחולי גלאוקומה?

מספר מחקרים בדקו את הקשרים בין קוטר כלי בדם וגלאוקומה. נבדק הקשר בין כלי הדם הסמוכים לדיסקה העורקים והורידים הסופרו-טמפורליים והאינפרו-טמפורליים, ונמצא שהם היו בעלי קוטר קטן יותר באופן משמעותי בעיניים עם גלאוקומה בהשוואה לקבוצת הביקורת. מחקרים אחרים הצביעו על היצרות פוקלית של כלי דם של הרשתית סמוך לדיסקה בחולי גלאוקומה ומצאו קשרים לשינויים מורפולוגיים בעצב הראיה, לרשתית הפריפפילרית, ל- NFL ולפגמים בשדה הראיה.
במחקר הנוכחי מ- Scheie Eye Institute, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania, נבדקה האסימטריה בין קוטר כלי הדם הרטינליים הפרי-פפילריים במחצית התחתונה והעליונה של עיניים עם פגיעה בשדה ראיה המתבטא יותר באחת ההמיספרות.

מהלך המחקר
המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל 64 עיניים של 64 חולים עם גלאוקומה פתוחת זוית שהיו בעלי הבדל ניכר בין הנזק לשדה הראיה התחתון לבין זה של השדה העליון. לא נכללו חולים בסכרת, לאחר טראומה או מחלה וסקולרית של כלי הדם. הקוטר של כלי הדם נמדד במקום בו חצו את גבול הדיסקה. המדידה בוצעה בעזרת קליפר על צילום מוגדל של הדיסקה.

תוצאות
נמצא שהיחס בין הקוטר הממוצע של העורקים הסופרו-טמפורלים לקוטר של העורקים האינפרוטמפורליים היה באופן משמעותי גדול יותר (1.10) בעיניים עם נזק גדול יותר בשדה הראיה העליון לעומת יחס נמוך יותר של 0.92 בעיניים עם נזק גדול יותר בשדה הראיה התחתון. הדבר מבטא היצרות רבה יותר של העורקים המזינים את השדה הפגוע. לא נמצא כל קשר סטטיסטי בין קוטר הורידים ובין הפגיעה בשדה הראיה.

מסקנות
המסקנה של המחקר היא שבעיניים עם גלאוקומה פתוחת זוית ראשונית קיים קשר חזק בין קוטר מופחת של העורקים הפריפפילריים לבין פגיעה בשדה הראיה בחלק השדה המתאים. הדבר יכול לבטא הסבר איסכמי לנזק הגלאוקומטוטי או היצרות קפילרות משנית לאיבוד אקסונים כתוצאה מהגלאוקומה.

Association of Retinal Vessel Caliber and Visual Field Defects in Glaucoma.
Jennifer K. Hall, Anthony P. Andrews, Rebecca Walker, Jody R. Piltz-Seymour
Am J Ophthalmol 2001;132:855-859

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה