מהם הביטויים העיניים של לאוקמיה?

לאוקמיה היא ממאירות של המערכת ההמטופויטית המחולקת בעיקר לפי הסוג והדיפרנציאציה של התא הממאיר. מעורבות עיינית בעלת ביטוי קליני שכיחה בחולים עם לאוקמיה חריפה ותוארה בשכיחות של עד מחצית מהחולים בעת האבחנה. מעורבות עיינית יכולה להיגרם מהסננה לאוקמית של רקמות שונות בעין או כתוצאה מסיבוך משני למחלה. סיבוכים משניים אלה כוללים אנמיה, טרומבוציטופניה ולאוקוסטזיז אשר יכולים לגרום לדימומים ברשתית ולאיסכמיה. האימונוסופרסיה המופיעה בחולי לאוקמיה הן בגלל נאוטרופניה או משנית לטיפול בחמרים אנטינאופלסטיים, מגדילים את ההיארעות של זיהומים אופורטוניסטיים שונים אשר יכולים לפגוע גם בעין.
תהליכים רטינליים בחולי לאוקמיה מהווים אתגר לאבחנה מבדלת בין תהליך ממאיר לבין תהליך זיהומי. יש לזכור שבחולה הסובל מאימונוסופרסיה לעיתים חסרים המרכיבים הדלקתיים אשר בדרך כלל מלווים תהליכים זיהומיים.
רופאים ממחלקות העיניים, הרפואה והפתולוגיה של האוניברסיטה של קליפורניה בסן-פרנציסקו, בדקו באם ניתן לפתח הנחיות ספציפיות כדי לאפשר להבדיל בין תהליך זיהומי או נאופלסטי ברשתית של חולי לאוקמיה.

מהלך המחקר
המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל שישה חולי לאוקמיה עם אינפילטרטים ברשתית ותיעוד מלא של המחלה והממצאים כולל צילומי פונדוס.

תוצאות
בסידרה המתוארת נמצאו אינפילטרטים נאופלסטיים ברשתית בחולים בהם אובחנה לאוקמיה לאחרונה, ובאלה שהיו בשלב של blast crisis.
בניגוד להם, בשני חולים אשר היו ברמיסיה מלאה לאחר שעברו השתלת מוח עצם, האינפילטרטים ברשתית היו כתוצאה מזיהום.

מסקנות
המחברים מסכמים שכל חולה עם תהליך ברשתית המלווה אבחנה חדשה של לאוקמיה צריך לעבור בירור סיסטמי ושל מערכת העצבים המרכזית לפני התחלת טיפול בעין. המצב הכללי של החולה הינו בעל חשיבות מרובה לגבי הקביעה אם התהליך ברשתית הינו זיהומי או נאופלסטי.

Ocular Manifestations of Leukemia. Leukemic Infectopn versus Infectious Process.
Kathleen B. Gordon, Hope S. Rugo, Jacque L. Duncan, Alexander R. Irvin, Edward L Howes, Jr., Joan M. OBrien, Susan R. Carter.
Ophthalmology 2001;108:2293-2300

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה