משפחה

סיכום הכנס השנתי של איגוד רופאי המשפחה בישראל ע”ש ד”ר שבתאי בן מאיר

הכנס נערך ביום רביעי ה- 6 מרץ 2002 , כ”ב אדר תשס”ב
להלן דברי הפתיחה של פרופ’ חוה טבנקין

בוקר טוב ,
אמנם נמצאים אנו בשעה קשה, שעת מלחמה ופיגועים קשים ובלתי נסבלים שבעקבותיהם אף נאלצנו לעשות כנס זה בתל אביב ולא בעמק עקב חשש שהמשתתפים יפחדו לנסוע בואדי ערה (למרות שגם בתל אביב יש פיגועים),
אך בכ”ז חשוב לקיים כנס זה ולכן למרות צוק העיתים נקווה שיהיה זה כנס מוצלח.
גב’ עדה בן מאיר ומשפחת בן מאיר הנכבדה, כבוד שר הבריאות הרב ניסים דהן, ד”ר פטרבורג מנכ”ל שירותי בריאות כללית (קופ”ח), פרופ’ שוקי שמר מנכ”ל מכב”י שירותי בריאות, פרופ’ מדלי מהמובילים ברפואת המשפחה בכדור המערבי שלכבוד הוא לנו שהגיע מתוכנו כמקים החוג הראשון לרפואת המשפחה בהדסה ובהמשך בבית הספר לרפואה של תל- אביב, פרופ’ דורון שבזכות חזונו בדבר פיתוח הרפואה הראשונית והמומחיות ברפואת המשפחה ישנם כיום בישראל מאות ואולי הגענו אף ל-1000 ומעלה של מומחים ומתמחים ברפואת המשפחה. ד”ר זכרוביץ יו”ר איגוד רופאי המשפחה בישראל שהינו האיגוד הגדול ביותר במסגרת ההסתדרות הרפואית, אורחים נכבדים, רופאי משפחה קהל נכבד, אני שמחה לפתוח את יום העיון השנתי ע”ש ד”ר שבתאי בן מאיר המתקיים בחסות האיגוד ובמתכונת ארצית כבר 10 שנים ושהחל כיום עיון ארצי בבית חולים העמק לפני 22 שנה כשד”ר שבתאי בן מאיר היה עוד עימנו ואף הציג בכל יום עיון עד פרישתו לגימלאות בשנת 1981. אני גאה לאמר כי מרבית מנהלי המחלקות כיום פרופ’ ויינגרטן, פרופ’ שוורצמן, ד”ר שמואל רייס ואנוכי עשינו את ההתמחות ברפואת המשפחה או חלקה בהדרכת רופאי המשפחה הדגולים בעמק ובגליל. ההתמחות ברפואת המשפחה כדיסציפלינה חדשה אמנם החלה ע”י פרופ’ ג’ק מדלי ופרופ’ פוליאק בתל אביב אך רופאי משפחה מיוחדים במינם היו בעמק עוד בשנות ה- 50 ביניהם היה כמובן ד”ר שבתאי בן מאיר . הכנס השנתי הוא על שמו וכל שנה אנו מזכירים אותו במספר מילים אך היות ואנו מציינים 10 שנים לכנס על שמו והיות ואני הכרתי אותו אישית ברצוני לספר קצת עליו:
ד”ר שבתאי בן מאיר נולד בשנת 1916 בליברפול אנגליה למשפחה מסורתית אורתודוקסית אנגלית שהגרה מאירופה. החל לימודי הרפואה בהיותו בן 16 ובשנת 1938 קבל את הדיפלומה והצטרף לצבא הבריטי ושירת בדנקריק, מצרים, המדבר המערבי ( שם הקים מחלקה למחלות זיהומיות) ובהמשך בהודו, בחזית היפנית ובבורמה , שם היה רופא גדודי בגדודו של וינגייט. במהלך המלחמה ביקר בישראל שלפני הקמת המדינה , והחליט לעלות ארצה לאחר שיחרורו וכך עשה ובשנת 1947 עלה לישראל. בשנת 1948 נשלח על ידי קופת חולים להסתכלות בבית חולים בלינסון ומשם נשלח לעמק. בתחילה כרופא מחליף בנהלל ובהמשך רופא של קיבוץ לביא, סג’רה, כפר חיטים , ארבל ובשנת 1955 עבר לקיבוץ שלוחות והיה חבר קיבוץ עד יומו האחרון. הוא היה רופא משפחה בקיבוצי ומושבי עמק יזרעאל המזרחי ובשתי תקופות עבד בבית שאן, בשנות החמישים ולאחר מכן עם הקמת המחלקות המוכרות לרפואת המשפחה בבית שאן בשנת 1975 ועד 1981 פרישתו, כאשר הדריך סטודנטים ומתמחים ברפואת המשפחה. בערב לזכרו כאשר נפטר בטרם עת בשנת 1985 , אמר ד”ר מגל- אז מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בבית חולים העמק שהוא שומע את ד”ר בן מאיר בדימיונו אומר ” רופאים גדולים מועילים לרפואה ולחולים במחצית הראשונה של חייהם ומזיקים במחצית השניה, אני נחשב לרופא כל מה שאני יכול לעשות עכשיו זה להתרחק ולהשתדל לא להזיק”
ד”ר הרמן תאר את שבתאי כך: “לוחם, חלוץ, איש הבמה והמשחק, שוחר מוזיקה טובה, הומוריסטן בעל שיעור קומה, ראש משפחה מסור, חבר קיבוץ נאמן, איש המצפון הצרוף שנאה קיים אך מעולם לא דרש, ענוותן קיצוני ומגדולי הרופאים שקם אי פעם בישראל” משנתו של שבתאי נמסרה בעיקר על ידי דוגמא אישית הוא ניהל רשומה רפואית בשיטת רישום בעיות כבר משנות החמישים כאשר WEED פירסם את שיטתו זו POMP בשנת 1969 !- ואני עדה כי בבית שאן בשנות השבעים היתה ביחידתו של ד”ר בן מאיר ושלי תקייה מפוארת בשיטת POMP וכן מחברת לרישום מחלות COMMUNITY DIAGNOSIS
שבתאי ראה בעבודתו כרופא משפחה יעוד ובחירה חופשית ולא עשה זאת בלית ברירה כפי שעשו זאת רופאים רבים ברפואה הראשונית באותה תקופה .
מבחינה מדעית היה שבתאי בן חלוצי החקר הקליני של לפטוספירוזיס, שהיתה מחלה שכיחה בין קיבוצי העמק. הוא העלה את ההשערה שלימים התקבלה כעובדה רפואית, כי אישה החולה באדמת חודשים מספר לפני שנכנסת להריון יכולה ללדת ילד עם מומים בדיוק כמו הדבקות באדמת ב-שליש ראשון של ההריון (מכתב ללנצט). בנוסף היו לו פירסומים על חיפושיות מיוחדות הגורמות לכויות, על תמס דם בחולים עם חסר של G 6 PD.
בן זומא אומר איזהו חכם הלומד מכל אדם, שנאמר מכל מלמדי השכלתי, איזהו עשיר, השמח בחלקו? שנאמר יגיע כפך כי תאכל אשריך וטוב לך, אשריך- בעולם הזה וטוב לך בעולם הבא. איזהו מכובד? המכבד את הבריות, שנאמר כי מכבדי אכבד ובוזי יקלו” המשנה של בן זומא כאילו נגזרה בדיוק לפי מידותיו של ד”ר שבתאי בן מאיר.

כולם אהבו את שבתאי- כי הוא היה אוהב אדם באשר הוא אדם! הוא היה צנוע ושמח בחלקו ובעל חוש הומור נדיר ועדין. תמיד מאיר פנים, תמיד מילה טובה על לשונו , תמיד סבלן, תמיד מוכן ללמד בנועם , בצניעות ובסגנון ” מה יש לך ללמד אותי היום חוה.”
בנוסף ברפואת המשפחה אמת המידה האחת והיחידה (ולדאבוננו הנשכחת לפעמים) לגבי רופא טוב מקופלת בשאלה האם הוא טוב עבור חוליו? והכוונה ליום יום האפור, ולפי אמת מידה זו ד”ר בן מאיר היה הרופא הטוב ביותר שהכרנו . לדעתי הוא היה מל”ו צדיקים!!
ד”ר פיליפ זיו בהיותו יו”ר איגוד רופאי המשפחה ומהכרותו אותו אמר עליו כי “היה החלוץ והנפיל של רפואת המשפחה המחודשת בארצנו, בזכותו למעשה הפך עמק בית שאן לפיסגת רפואת המשפחה בארץ והודות לו ולאלו שהצטרפו אליו נוסדה בעמק הקבוצה המדעית הראשונה של רפואת המשפחה”.
אני בטוחה ששבתאי היה גאה לראות מאות מומחים לרפואת המשפחה לעומת הגרעין הקטן שהיה בשנות ה- 70 .
ולסיום המורשת של שבתאי כפי שנאמרה על ידו במסיבת הפרידה עם צאתו לגימלאות:
1. אל תהיה דוגמתי- מה שנכון היום ברפואה עלול להיות לא נכון מחר גם אם מחרתיים אפשר שהוא שוב יהיה נכון.
2. בכל פעם שאתה נותן תרופה פעילה שקול תמיד היטב את ערכה במקרה שלפניך מצד אחד לעומת תופעות הלוואי האפשריות מהצד השני. תמיד הרסה אותי הידיעה שבמקום לעזור לחולה הוספתי לו צרות ולכן אהבתי מאוד לתת תרופות ישנות ולא פעילות כמו מים מזוקקים, פלצבו, אנזיפלמד ועוד.
3. לעולם אל תזלזל במה שהחולה או ההורים האומרים לך , הדברים עשויים להוביל אותך לאבחנה הנכונה. מה למדנו מהמורים שלנו בבית ספר לרפואה נכון גם היום LISTEN TO THE PATIENT HE IS TELLING YOU THE DIAGNOSIS (לדאבוני המורים כיום לא ממש כאלה).
4. חשוב מאוד שכל רופא ורופא משפחה במיוחד ישמור על יחסים טובים עם החולה. הבר עשוי לעזור לחולה לא פחות מהתרופות שאנו נותנים לו.
אני משתדלת לנהוג על פי משנתו של ד”ר שבתאי בן מאיר מורי ורבי..

שירותי בריאות כללית, אז קופ”ח כללית לקחה על עצמה את המשימה הלאומית של פיתוח רפואת המשפחה כמו משימות לאומיות אחרות ועד היום ייצרה מאות מומחים ברפואת המשפחה. היות וביום העיון ע”ש שבתאי בן מאיר עסקינן ברצוני לציין כי שבתאי נשא בתיקו הרפואי את פינקס התרופות של קופ”ח (להראות) ורשם אך ורק תרופות שהיו רשומות בפנקס.

בשנת 1993 או 1994 החלה תוכנית התמחות ברפואת המשפחה גם במסגרת מכבי. אני גאה לאמר שעזרתי אז לד”ר צביאלי שהחל זאת לקדם העניין ואכן הצליח. כשנפגשתי עם שבתאי ראש המוסד לשעבר, הסביר הוא לי כמה חשוב לשים בהתחלת הדרך רופא איכותי ומיומן .
תודה.
פרופ’ חוה טבנקין – יו”ר הכנס

בקרןב נשמח להציג מספר מצגות שהופיעו בכנס.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה