משפחה

טיפול ע”י היפותרמיה בניצולי תרדמת לאחר דום לב שארע מחוץ לבית החולים

רקע
דום לב מחוץ לבית החולים הינו שכיח והפרוגנוזה הינה רעה. מחקרים על חיות מעבדה מעלים את האפשרות כי הכנסה למצב של היפותרמיה זמן קצר לאחר החזרת זרימת דם ספונטנית יכולה להיטיב עם התוצאות הנוירולוגיות, אך לא היו מחקרים שהביאו הוכחות חותכות לכך על בני אדם.
במחקר אקראי מבוקר, השוו החוקרים בין ההשפעות של היפותרמיה מתונה וטמפרטורה נורמלית אצל מטופלים שנשארו חסרי הכרה לאחר החייאה שלאחר דום לב אשר ארע מחוץ לבית החולים.

שיטות
במחקר השתתפו 77 מטופלים, שבאופן אקראי נקבע מי מהם יקבל טיפול בהיפותרמיה (כאשר טמפרטורת הגוף הורדה ל 33ºC תוך שעתיים לאחר שחזרה זרימת דם ספונטנית והם הושארו בטמפרטורה זו במשך 12 שעות), או בטמפרטורה נורמלית. מדד התוצאות הראשוני היה הישרדות עד לשחרור מבית החולים עם תפקוד נוירולוגי טוב במידה מספקת שאיפשר את שחרור המטופל לביתו או לשיקום.

תוצאות
המאפיינים הדמוגרפים של המטופלים היו דומים בשתי הקבוצות.
21 מתוך 43 המטופלים שטופלו בהיפותרמיה (49%) שרדו והיו להם תוצאות טובות הווה אומר, שהם שוחררו לביתם או למחלקת שיקום בהשוואה עם 9 מתוך 34 שטופלו בטמפרטורה נורמלית (26%, P=0.046). לאחר התאמה או תיקון עבור השונויות בקו הבסיסי בגיל, והזמן שעבר מאז ההתמוטטות ועד החזרה של מחזור דם ספונטני, יחס הסיכוי לתוצאות טובות עם היפותרמיה בהשוואה עם טמפרטורה נורמלית היו 5.25 (95 אחוז מרווח בטחון, 18.76-1.47; P=0.011). ההיפותרמיה נקשרה עם מדד לבבי נמוך, תנגודת מערכת כלי הדם גבוהה והיפרגליקמיה . לא היה כל הבדל בתדירות של אירועים קשים או מזיקים.

מסקנות-
מהתצפיות הראשוניות ניתן להציע, כי טיפול בהיפותרמיה מתונה נראה מיטיב את התוצאות אצל מטופלים עם תרדמת לאחר החייאה שלאחר דום לב אשר קרה מחוץ לבית החולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה