משפחה

האם ניתן באמצעות טיפול פוטודינמי לעכב פיברוזיס לאחר טרבקולקטומיה?

טרבקולקטומיה הינה השיטה הניתוחית השכיחה ביותר בה משתמשים כדי להפחית לחץ תוך-עייני בחולי גלאוקומה. תהליך ריפוי הפצע במקום של כר הסינון גורם לכישלון הניתוח בכ- 30% מהמקרים תוך 6 עד 8 שבועות לאחר הניתוח. לרוב פיברובלסטים מהטנון והאפיסקלרה גורמים לתגובה פיברופרוליפרטיבית אשר מערבת את הפיסטולה שנוצרה בניתוח וסוגרת אותה. כדי להגדיל את שיעור ההצלחה משתמשים בחמרים כמו מיטומיצין C ופלואורואורציל כטיפולים אנטיפיברוטיים.
טיפול פוטודינמי הינו סלקטיבי וממוקם ומבוסס על אוקסידציה בעקבות סנסיטיזציה לאור של חומר ביולוגי. הוכח שטיפול משולב של קרבוקסיפלואורסצאין, actoxymethyl ester והקרנה למשך 10 דקות מעכבת in vitro פרוליפרציה של פיברובלסטים של הטנון. בניסויי חיה בארנבות פיגמנטריות טיפול כזה עיכב הצטלקות לאחר ניתוח פילטרציה. המטרה של המחקר הנוכחי היתה לבדוק את השפעת הטיפול על פיברוזיס שלאחר ניתוח פילטרציה בעיניים של חולי גלאוקומה עם פרוגנוזה ירודה.
המחקר בוצע במחלקות העיניים באוניברסיטה של Cologne ושל Eberhad-Karls-University Tubingen מגרמניה.

מהלך המחקר
המחקר בוצע בעשר עיניים עם גלאוקומה ולחץ תוך עייני גבוה, לאחר שעברו כבר בעברם אחד עד שלושה ניתוחי גלאוקומה.
הקרבוקסיפלואורסצאין, אצטוקסימטיל אסטר ניתן 15 דקות לפני הטרבקולקטומיה באמצעות הזרקה תת-לחמית ובמהלך הניתוח בוצעה הקרנה עם אור כחול מפוזר למשך 8 דקות. יעילות הטיפול נבדקה לפי התגובה הקלינית, ההורדה בלחץ התוך עייני, בדיקה במנורת סדק וצילום כר הסינון. הצלחה הוגדרה כלחץ תוך עייני פחות מ- 21 ממ' כספית יחסית ללחץ הבסיס ללא צורך בטיפול אנטיגלאוקומטוטי וללא תוספת טיפול אנטי מטבוליטי.

תוצאות
הלחץ הממוצע ביום שלפני הניתוח היה בממוצע 37.2 . הלחץ לאחר הניתוח היה 16.6 ב-8 עיניים בהם הטיפול הצליח, לאחר מעקב ממוצע של 400 ימים. בשתי עיניים נצפתה הצטלקות באיזור כר הסינון כעבור חודש מהניתוח. בעין אחת עם פסאודואקספוליאציה, הלחץ ירד ל- 17 ממ' כספית אך היה צורך בתוספת טיפול אנטי-גלאוקומטוטי. בבדיקות לא נצפה בלביטיס, אובאיטיס, אנדופתלמיטיס או שינויים טוקסיים ברקמות הסמוכות באף אחת מהעיניים.

מסקנות
זהו מחקר קליני ראשוני בלבד היכול להצביע על כך שהטיפול הפוטודנמי שבוצע יכול להיות יעיל ובטוח. יש כמובן צורך לבצע מחקר מבוקר ואקראי כדי לקבוע את היעילות והבטיחות של טיפול זה. יש לבדוק עוד משתנים מרובים כמו מידת התאורה, צורת ההארה, אורך הגל, השטח המוקרן, המנה הטוטלית של הצבע ומתן חד פעמי או במספר פעמים.

Photodynamic Therapy to Control Fibrosis in Human Glaucomatous Eyes After Trabeculectomy. A Clinical Pilot Study
Michael Diestelhorst, Salvador Grisanti
Arch Ophthalmol 2002;120:130-134

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה