מהי הפתופיזיולוגיה של דקריוסטנוזיס נרכשת ראשונית?

אפיפורה הנובעת מחסימת התעלה הנזו-לקרימלית הינה בעיה שכיחה. האבחנה והטיפול של בעיה זו מצריכה הבנה של מערכת הניקוז של הדמעות והקשרים שלה עם העין והאף. הסיבה לדקריוסטנוזיס נרכשת ראשונית איננה ברורה.
המחקר הנוכחי ממחלקות העיניים, אף אוזן גרון ואנטומיה של – Christian Albrecht University of Kiel, Kiel, Germany, נערך כדי לבדוק את הפתופיזיולוגיה של דקריוסטנוזיס נרכשת ראשונית.

מהלך המחקר
המחקר כלל השוואה בין רקמות של התעלות הנזולקרימליות של 36 חולים שעברו דקריוציסטורינוסטומיה אנדו-נזלית בגלל דקריוסטנוזיס נרכש ראשוני לבין שש מערכות ניקוז דמעות של אנשים שתרמו אם גופם במותם ושמשו כקבוצת ביקורת. ברקמות בוצעו בדיקות היסטולוגיות ואלקטרון-מיקרוסקופיות.
מידת הדקריוסטנוזיס בכל דוגמת רקמה הוערכה כקלה (עם דלקת כרונית פעילה), בינונית (עם צורות פרוליפרטיביות-סקלרוטיות של פיברוזיס כרוני) או חמורה (עם פיברוזיס תת-אפיתליאלי מלא).

תוצאות
מבין 36 החולים עם אפיפורה, ל- 13 היתה חסימה פונקציונלית עם מערכת ניקוז פתוחה בעת בדיקת שטיפה. ב- 23 מקרים המעבר היה חסום לחלוטין. נמצאו שלבים פתולוגיים שונים עם קורלציה למשך הסימפטומים.

מסקנות
המסקנה היא שדלקת אשר מקורה בעין או באף מתחילה תהליך של התנפחות המוקוזה של מערכת ניקוז הדמעות ושינוי הסידור של סיבי הרקמה החיבורית הבונה אותה. כתוצאה מכך נגרם חוסר תפקוד תקין של הרקמה התת-אפיתליאלית עם היפרמיה תגובתית וחסימה זמנית של מעבר הדמעות. במשך הזמן, חסימות מקומיות חוזרות גורמות לשינויים מבניים אפיתליאליים ותת-אפיתליאליים הגורמים או לחסימה פיברוטית מלאה של החלל או למקטע בלתי פעיל שלו. היווצרות מקטע בלתי פעיל הוא כנראה הגורם לחסימה פונקציונלית.

Insights into the Pathophysiology of Primary Acquired Dacryostenosis
Friedrich P. Paulsen, Andreas B. Thale, Steffen Maune, Bernhard N. Tillmann
Ophthalmology 2001;108:2329-2336

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה