משפחה

מהו המנגנון של הפרעות בתנועתיות העיניים לאחר ניתוחי דקומפרסיה בחולי Graves Orbitopathy ?

בחולי Graves Orbitopathy יכולה להתפתח פרופטוזיס ניכרת הפרעותלתנועתיות העיניים ונאורופתיה של עצב הראיה. לניתוח דקומפרסיה של הארובה תפקיד חשוב בשיפור מצבם של חולים אלה והוא תורם להפחתת בלט העין ואף יכול לשמר את הראיה. מאידך ניתוח הדקומפרסיה עשוי לגרום או להחמיר הפרעות בתנועתיות העיניים ב- 10% עד 80% מהמקרים. ההסברים לכך היו עד עתה ספקולטיביים.
המחקר הנוכחי מהולנד, מ-University Medical Center Utrecht, Utrecht, ו- Vrije Universiteit Medical Center, Amsterdam נועד ללמוד את הגורמים האפשריים להפרעות בתנועתיות העיניים העשויים לנבוע מניתוח דקומפרסיה של הארובה בחולים עם תירואיד אופתלמופתיה, ובמיוחד את תפקיד של שריר הרקטוס.

מהלך המחקר
המחקר בוצע ב- 16 חולי תירואיד אופתלמופתיה שנבדקו לפני וששה חדשים אחרי ניתוחי דקומפרסיה (שבוצעו דרך העפעף בששה מהם וקורונליים בעשרה) להפחתת הפרופטוזיס. נבדקו תנועות העיניים על ידי השוואת המבטים לצדדים וחומרת הדיפלופיה. בעזרת MRI נמדדו באופן אובייקטיבי העמדה והסטיות של שרירי הרקטוס.

תוצאות
נמצא שעמדתשרירי הרקטוס לפני הניתוח לא היתה שונה מזו של נבדקים בריאים. הממוצע של עמדות השרירים לאחר הניתוח היו דומים לאלה שלפני הניתוח. יוצאי הדופן המשמעותיים היחידים היו הסטה צנטריפוגלית (אל מחוץ לציר האופטי) של השריר הישר התחתון לאחר ניתוח דרך העפעף ושל השריר הישר המדיאלי לאחר ניתוח קורונלי. מידת הסטייה של הישר התחתון היתה בהתאמה למידת הדפרסיה ולחומרת הדיפלופיה הורטיקלית. מידת ההסטה של הישר המדיאלי היתה במתאם הפוך למידת האבדוקציה ובקורלציה ישרה לחומרת הדיפלופיה ההוריזונטאלית.

מסקנות
המחברים מסבירים שהרקמה החיבורית שבקדמת הארובה יוצרת כנראה מעין שלד פונקציונלי אשר בדרך כלל מסוגל לשמור על מסלולים מקבילים של השרירים הישרים גם לאחר ניתוח דקומפרסיה, ולשמור על פונקציה נורמלית של השרירים. הסטיות החוצה של השרירים הישר התחתון או המדיאלי עשויים להגדיל את המרכיב האלסטי של כח השרירים וזהו הגורם להפרעה בתנועות העיניים המופיעה בחלק מהחולים. כדי להימנע מכך הומלץ להימנע עד כמה שניתן לבצע אוסטאוטומיות ליד מיקום ה- pulleys של השרירים.

Rectus Extraocular Muscle Paths and Decompression Surgery for Graves Orbitopathy: Mechanism of Motility Disturbances
Michael D. Abramoff, Rachel Kalmann, Mieke E. L. de Graaf, Jan S. Stilma, Maarten P. Mourits
Invest Ophthalmol Vis Sci. 2002;43:300-307

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה