משפחה

דחייה מתוקה – metformin ושינוי בהרגלי מחייה יכולים למנוע סוכרת מסוג 2.

חוקרים אמריקאים מדווחים כי טיפול ב metformin ושינוי בהרגלי המחייה הינם צעדים יעילים בדחייה או מניעה של הופעת מחלת הסוכרת מסוג 2.

הטיפול שניתן באופן אקראי ל 3234 מטופלים ואשר היו בקבוצת סיכון לפתח סוכרת כלל פלצבו, metformin במינון של 850 מ"ג פעמים ביום או שינוי בסגנון חיים אשר כלל תוכנית אימונים של לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מדי שבוע ואשר מטרתה הייתה הפחתת משקל המטופל לפחות בשבעה אחוזים. החוקרים מצאו כי שיעור השנות הסוכרת לאחר מעקב של 2.8 שנים בקרב המטופלים היה 11.0, 7.8 ו 4.8 מקרים למאה שנות מטופל בקבוצת הפלצבו, metformin ושינוי בסגנון החיים בהתאמה. החוקרים קבעו כי תוצאות המחקר תומכות בהשערת הניסוי כי ניתן למנוע או לדחות את הופעת מחלת הסוכרת מסוג 2 בקרב אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לפתח את המחלה.

כמו כן מצאו החוקרים כי תוצאות דומות נמצאו בקרב גברים ונשים ובכל הגזעים והקבוצות האתניות אשר השתתפו במחקר. במקביל מצאו החוקרים כי התערבות השינוי בסגנון החיים הייתה יעילה באותה מידה הן באנשים צעירים והן באנשים מבוגרים. Metformin נמצא פחות יעיל בקרב נבדקים עם יחס משקל גוף נמוך התחלתי או עם רמות גלוקוז בצום נמוכות בהשוואה למטופלים עם ערכים גבוהים מסוג זה.

החוקרים מדווחים גם כי שיעור תופעות הלוואי הגסטרואינטסטינליות היה גבוה בקבוצת ה metformin ושיעור תסמיני השריר-שלד היה גבוה בקרב קבוצת השינוי בסגנון החיים. שיעור של תופעות לוואי אחרות, אשפוזים בבית החולים או תמותה היו דומים בכל שלושת הקבוצות.

לסיכום טענו החוקרים כי אם המלצות המחקר ייושמו בקרב מטופלים בעלי רמת סיכון גבוה ללקות בסוכרת הרי שתהיה הפחתה ניכרת בשיעור מחלת הסוכרת.

New England Journal of Medicine 2002; 346:393.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה