כדאי להמעיט באכילת בשר על האש- מגביר סיכון לסרטן

לרגל יום העצמאות, “חג המנגל”, פירסמה האגודה למלחמה בסרטן המלצות לציבור להמנע מאכילת בשר ומוצרי מזון אחרים העשויים על גחלים. ההמלצה מבוססת על מחקר שנעשה במכון הסרטן הלאומי (NCI) ובאגודות אחרות בארץ ובעולם.

על פי המחקר,בתהליך השריפה של המזון ובמיוחד על להבות ,עלולים להיווצר חומרים מזיקים,כמו אמינים הטרוציקליים, HCAs, שהם חומרים כימיים מסרטנים הנוצרים מבישול בשר שריר של בקר,עוף דגים וחזיר. ה-HCAs נוצרים כאשר חומצות אמינו וקראטין מתפרקים בטמפרטורות בישול גבוהות. לעמת זאת, חלבונים אחרים כמו טופו, ביצים וחלב מכילים מעט מאוד מן החומרים המזיקים הללו. במחקר זיהו החוקרים 17 HCAs שנוצרים בעת הבישול ועלולים להגביר את הסיכון לסרטן.

 במחקרים אחרים  שנעשו לאחרונה נבדק הקשר גם שיטות להכנת בשר לבין התפתחות של סוגי סרטן ספציפיים. באחד מהם נמצא קשר בין אנשים הסובלים מסרטן הקיבה לבין צריכת בשר מבושל. במחקר נבדקו הרגלי האכילה של כ-170 אנשים שאובחן אצלהם סרטן הקיבה ושל כ- 500 אנשים ללא סרטן. נמצא כי הסיכון לסרטן הקיבה היה פי 3 אצל אנשים שאכלו בשר עשוי או עשוי -מדיום בהשוואה לאלו שאכלו בשר העשוי בדרגת medium-rare . כמו כן נמצא כי הסיכון לסרטן הקיבה היה גבוה פי שניים אצל אנשים שאכלו בשר בקר 4 פעמים בשבוע או יותר מאשר אלו שצרכו פחות. 

מכלל הגורמים,הטמפרטורה היא הגורם החשוב ביותר ליצירת HCAs- טיגון, צלייה, או צליה על פחמים מייצרים את הכמויות הגדולות ביותר של החומרים המזיקים, עקב הטמפרטורות הגבוהות בבישול. 

ואם בכל זאת אוכלים בשר על האש-ההמלצה היא להכינו על גחלים שכבר האפירו ולא בתוך הלהבות אשר עלולות לגרום ליצירת החומרים המזיקים . 

לאתר האגודה למלחמה בסרטן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה