משפחה

תכשירים אלטרנטיביים למניעת תופעות גיל המעבר – האם יש ביסוס מדעי ?

סקירה זו, בחסות ואדיבות הג’ורנאל קלאב, המגזין המוקלט – JC-388 המזמין אתכם להצטרף כמנויים לשירות הכולל קבלת 2 קלטות (או דיסקים) מידי חודש של מיטב הספרות העולמית העדכנית, בעברית, וכן גישה חופשית לאתר הג’ורנאל המכיל “בנק” עצום של אלפי סקירות מומחים בעברית. בקרוב, מנויי הג’ורנאל יהנו גם משילוב של צפייה ושמיעה בו זמנית של הסקירות במגזין, באמצעות האתר ו/או דיסקים.

תוצאות המחקר שפורסם ב-JAMA באוגוסט 2002 שבו נמצא כי טיפול בתופעות גיל המעבר באמצעות טיפול הורמונלי חלופי (HRT) כרוך בסיכונים, ואשר הסעיר הן את הקהילה הרפואית והן נשים רבות, הוביל קבוצת חוקרים בראשות ד”ר קרוננברג לבחון לעומק את יעילותם של טיפולים אלטרנטיביים המבוססים על חומרים טבעיים.

החוקרים סקרו 29 מחקרים מבוקרים ואקראיים אשר בחנו יעילות של תוספי תזונה וצמחי מרפא שונים. נראה שלחומר הנקרא Black Cohosh, בארץ אגב משווק תכשיר בשם פמינול המבוסס על חומר זה, היתה השפעה מסוימת על הפחתת סימפטומים.

במחקר אחד נמצא ה-Black Cohosh שווה ערך ביעילותו לאסטרוגן. במחקר אחר נמצא צמח זה יעיל בהפחתת תופעות הזעה, אך חסר יעילות בסימפטומים אחרים, בהשוואה לפלצבו.

ה-Red Clover לא נמצא יעיל יותר מפלצבו בהפחתת תופעת גלי החום, וכך גם צמחים כמו ה-Dong Quai , שמן ה-Evening Primrose, ג’ינסנג, ותערובת צמחים סיניים. גם מאכלי סויה ומקורות המכילים פיטואסטרוגנים אשר נבחנו ב-11 מחקרים שונים, לא נמצאו כבעלי אפקט כלשהו. גם באותם מקרים שבהם נמצאה איזושהי הקלה בסימפטומים, היא הייתה קצרת טווח.

תוצאות דומות, היינו העדר אפקט כלשהו, נמצאו גם במחקרים שבחנו שימוש בויטמין E, אקופנקטורה, וקרם המבוסס על תפוח אדמה טבעי.

החוקרים מסכמים כי גם באותם מחקרים שבהם נצפתה הפחתה בסימפטומים, יש מקום לבצע מחקרים ארוכי טווח יותר, אשר יבחנו אם ההקלה בסימפטומים נמשכת לאורך זמן מצד אחד, ומאידך, אם אין תופעות לוואי וסיכונים הדומים לאלו שנמצאו ב-HRT.

Alternative therapies for menopausal symptoms – evidence is limited
Alternative therapies for menopausal symptoms – evidence is limited. journal watch 29 Jan 2003 ,

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה