ויטמין B12 – חשוב שתספגו את זה

כדי להתגבר על המחסור בוויטמין B12, הנובע, ברוב המקרים, מאי יכולתו להיספג במערכת העיכול, צריך להחדיר אותו לגוף בדרכים עוקפות עיכול. פרופיל החולים, השיטות המקובלות ודרכי הטיפול

מאת: פרופ’ יעקב רטן, מומחה למחלות בדרכי העיכול בבי”ח איכילוב, חבר בסגל ביה”ס לרפואה באוניברסיטת ת”א

ויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר לגוף האדם, והוא נמצא בעיקר בבשר. מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לאנמיה, לפגיעה במערכת העצבים, בעצב הראייה, או להפרעות פסיכיאטריות, במקרים הקיצוניים.

מעל 40% מהאוכלוסייה בגילאי 65 ומעלה עלולים לסבול במחסור בוויטמין B12 בגלל בעיות ספיגה, בעיקר, בגלל הזדקנות. אחרים הסובלים מחוסר בוויטמין זה הם צמחונים וטבעונים שלא אוכלים בשר או כאלה שמערכת העיכול שלהם מתקשה לספוג אותו. כדי להתגבר על תת הספיגה של ויטמין B12 אפשר לקחת תוספים חיצוניים או להקפיד על תזונה עשירה בבשר. מאחר וקשה לזהות או להרגיש את העדרו של הוויטמין (במיוחד בשלבים הראשונים), רופאים רבים ממליצים על בדיקות דם קבועות למדידת רמת ה- B12.

אנמיה, מערכת העצבים והפרעות פסיכיאטריות

מחסור אפשרי בוויטמין B12 קשור ליכולת הספיגה שלו במערכת העיכול. הוויטמין נכנס לפה כמזון (בשר) או כתוסף, עובר לכל אורך מערכת העיכול ונספג במעי הדק הסופי (קרוב לחיבור המעי הגס). כדי שה- B12 ייספג כמו שצריך במערכת העיכול, עליו להתחבר לחומר המופרש ברירית הקיבה (INTRINSIC FACTOR). ללא מרכיב זה – הוויטמין לא ייספג כראוי או לא ייספג כלל. כלומר, יכולת הספיגה קשורה לפעילות נורמלית של רירית הקיבה ולשלמות המעי הדק הסופי. הסובלים העיקריים מבעיה זו הם מטופלים שעברו כריתה חלקית או מלאה של הקיבה, המעי הדק, או כאלה הסובלים ממחלות כמו קרוהן, אנמיה פרניציוזה, איידס ודומיהן.

אחת התופעות הגופניות השכיחות הקשורות למחסור בוויטמין B12 היא אנמיה, הנגרמת כתוצאה מעיכוב הייצור של כדוריות הדם האדומות במוח העצם. לעיתים גם נגרמת פגיעה בתאי הדם הלבנים. גם תופעות נוירולוגיות שונות, יכולות להיגרם כתוצאה מחוסר בוויטמין B12, בעיקר בפגיעה במערכת העצבים ההיקפית, המתבטאת בתחושת “נימול” סימטרית ברגליים ובהמשך – בכל הגוף. לעיתים עלולה להיות גם פגיעה במערכת העצבים המרכזית, כמו פגיעה בתפקוד חוט השדרה, ותופעות שונות עד כדי שיתוק ואי שליטה על סוגרים (השסתומים במערכות הפנימיות דוגמת פי הטבעת). במקרים קיצוניים יכולה להיות פגיעה בעצב הראייה או הפרעות פסיכיאטריות עם שינויים בהתנהגות, מצבים פסיכוטיים ושיטיון.

נמצא גם קשר בין רמות נמוכות של ויטמין B12 לבין התפתחות מחלת האלצהיימר, ותופעות דומות של שכחה ודיכאון. מחקרים שנערכו לאחרונה בארצות הברית, מצאו גם קשר בין חוסר ב- B12 לבין התפתחות של סרטן השד.

“לעקוף” את מערכת העיכול

אצל מטופלים עם בעיות של מחסור בוויטמין, צריך למצוא דרך להתגבר על בעיית הספיגה ולהכניס את ה-B12 למערכת העיכול. הדרך המקובלת ביותר היא הזרקת הוויטמין לשריר כדי שיחדור לזרם הדם, בפרקי זמן קבועים. הבעיה הגדולה של אותן זריקות היא הכאב הרב המתלווה אליהן.

לאחרונה, פותחה שיטה חדשה של החדרת הוויטמין דרך נימי הדם שבאף. פעם בשבוע מחדירים לנחיר כמות קטנה של ג’ל, המכיל בתוכו את הוויטמין לנחיר, ומעסים מבחוץ, כדי שהג’ל והוויטמין ייספג למערכת הדם. השיטה היא פשוטה, לא כואבת ונטולת תופעות לוואי (ראה מסגרת).

צריך לזכור כי קשה מאוד למנוע מחסור בוויטמין זה, וכי לא ניתן לזהות את החסר, עד שלב מאוחר יחסית. לכן, מומלץ בעיקר לאוכלוסייה המבוגרת, לבדוק את רמת הוויטמין בדם, במסגרת בדיקות תקופתיות (מבוגרים מדי שנה וצעירים אחת ל-5 שנים), ולעקוב במיוחד אחר הסובלים מבעיות תת ספיגה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה