משפחה

כמאתיים ילדים מתים מדי שנה בתאונות בבית וסביבתו ואלפים נותרים נכים מרכז רפואי ‘העמק’ מוביל את המאבק במניעת היפגעויות ילדים

בעוד מציינים ברחבי הארץ את שבוע בטיחות הילד, למרכז רפואי “העמק” מוסיפים להגיע בבהילות ילדים אשר נפגעים בתאונות בבית ובסביבתו. בשנה האחרונה טופלו במרכז הרפואי 12,800 תינוקות וילדים שנפגעו בסביבת הבית. רק בסוף השבוע האחרון הגיעו למרכז רפואי “העמק” של “שירותי בריאות כללית” 4 ילדים במצב של סכנת חיים: 2 פעוטות נחנקו מבוטנים ונזקקו לניתוחים דחופים מצילי חיים, פעוט נוסף מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים לאחר שנכווה קשות מחומר ניקוי שאמו הותירה בהישג יד, ובמחלקת כירורגית ילדים שוכב תינוק שנפל ממיטתו והוא סובל מחבלת ראש.

במרכז רפואי “העמק” מבינים כבר שמדובר במלחמה, מלחמה שקטה שהורגת ילדים ומותירה אלפים נכים. לפני כשנתיים מונתה אהובה טל, אחות מפקחת במרכז הרפואי לאחראית על תכנית מניעת היפגעויות ילדים בבית ובסביבתו. אתה בצוות פועלים מתנדב מהמגזר הערבי ושתי מורות בדימוס. טל: “מדי שבוע נוהרים אל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) שלנו עשרות ילדים שנפגעו בבית בתאונות שלמעשה ניתן וחובה למנוע. ההיפגעויות הנפוצות ביותר הן: נפילה ממיטה ומגרם מדרגות ומגגות, כוויות ,בליעה ושאיפת חפצים, ובגיל מתקדם יותר יש גם הרבה נפילות מאופניים”. לדברי אהובה טל יש היפגעויות שנפוצות יותר במגזר הערבי ויש כאלה שאופייניות במגזר היהודי.

“נוכח הנתונים הקשים הללו, אי אפשר לשבת בחיבוק ידיים ולכן הפעלנו תכנית שהיא ייחודית למרכז רפואי ‘העמק’ בשיתוף ארגון ‘בטרם’, ובתי חולים רבים בארץ באים אלינו כדי ללמוד כיצד פועלת התכנית: בשלב הראשון, איתרנו באופן סטטיסטי את ההיפגעויות הנפוצות ביותר בכל יישוב מיישובי הסביבה והשעה המסוכנת שבה קורות התאונות, בשלב השני גיבשנו תכנית הדרכה שמתאימה לכל יישוב ואותה אנו מעבירים בבתי ספר, לאנשי חינוך ולהורים. “כך למשל בימים אלה”, אומרת אהובה טל, “אנו שוקדים על תכנית הדרכה שתבוצע באחד הכפרים, בעקבות שני מקרים בזה אחר זה שבן משפחה דרס פעוט בחניון הבית. בתכנית ההדרכה משתתף גם השוטר הקהילתי וכחלק מהתכנית נקיים ‘יום בטיחות הילד’ בכפר”.

לדברי אהובה טל תכנית מניעת התאונות כוללת הדרכה כיצד למנוע תאונות בבית שמיועדת להורי כל הילדים המאושפזים במחלקות הילדים שבמרכז הרפואי. ההדרכות כוללות תצוגה של אביזרים: למשל רצועות לנעילת ארון תרופות וארון חומרי ניקוי, אביזרי מיגון לרכיבה על אופניים, מעקה למדרגות, מוטות הגנה למיטת הפעוט וכד’.

קבוצה נוספת שזוכה להדרכה ממוקדת הן אימהות חדשות במחלקת היולדות. כל יולדת ובן זוגה מקבלים הדרכה בנושא כסא בטיחות לפעוט ברכב ומתבקשים להגיע לשחרור התינוק עם כסא הבטיחות לרכב. לדברי אהובה טל רואים תוצאות בשטח: “השבוע התאשפזו בבית החולים זוג הורים שהיו מעורבים בתאונת דרכים יחד כשבנם התינוק היה עימם ברכב. כששאלתי את האישה האם התינוק נפגע, היא סיפרה שהתינוק לא נפגע כלל מפני שהיה חגור בכסא בטיחות ע”פ כל הכללים. שאלתי מאיפה היא מכירה כל כך טוב את כללי החגירה, והאם ענתה כי קיבלה הדרכה במחלקת יולדות של מרכז רפואי “העמק” מיד לאחר שנולד התינוק… כמובן שהייתי מאושרת למשמע תשובתה” ,אמרה טל.

בימים אלה נערכים אהובה טל וצוות המתנדבים שבראשותה בשיתוף הממונה על נושא היפגעויות ילדים במחוז הצפון של קבוצת “שירותי בריאות כללית” לקראת יום בטיחות הילד שיתקיים במרכז הרפואי “העמק”, ובמהלכו נדריך אנשי רפואה, חינוך והורים כיצד ניתן בקלות למנוע היפגעויות של ילדים בבית ובסביבתו.

מרכז רפואי “העמק” הוא אחד מ- 14 מרכזים רפואיים של קבוצת “שירותי בריאות כללית” ברחבי הארץ. קבוצת “שירותי בריאות כללית” היא ארגון הבריאות המוביל בישראל והשני בגודלו בעולם.

בברכה,

מירב מויאל, דוברת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה