שיעור סרטן העור בישראל גבוה במיוחד, מהגבוהים בעולם

בידיעה שהתפרסמה היום בעיתון “הארץ”,מאת כתב הארץ רן רזניק, נאמר כי שיעור סרטן העור בישראל הוא מהגבוהים בעולם. קביעה זו מתבססת על השוואה שערך משרד הבריאות בין שיעורי התחלואה בסרטן העור- מלנומה ממאירה במקומות שונים בעולם ,בין השנים 98′-00′. הנתונים הוצגו אתמול במסיבת עיתונאים של האגודה למלחמה בסרטן לרגל שבוע מודעות של סרטן העור שיחל ביום ראשון. 

על פי ההשוואה, שיעור התחלואה בארץ עומד על 14.8 מקרים לכל 110,000 גברים ו-14.4 מקרים לכל 100,000 נשים. אמנם באוסטרליה שכיחות המחלה כפולה, אך עדיין נתונים אלו גבוהים משכיחות המחלה בצפון אמריקה, שם מספר המקרים לכל 100,000 איש נע בין 9.26-12.7. באירופה ,לעומת זאת, מספר המקרים עומד על מחצית מן המקרים בארץ- כ-6.32-7.29 מקרים לכל 100,000 איש. מספר המקרים בארץ גבוה עד פי 14 מאשר בשאר היבשות.

 הסבר אחד ניתן לשאלה מדוע מספר כה גבוה של מקרים קיים בארץ, על די מנהל היחידה לרישום  סרטן במשרד הבריאות,ד”ר ברחנא. לטענתו,הסיבה היא עקב מספרם הגבוה של יוצאי אירופה וצפון אמריקה בארץ, שהם בעלי עור בהיר הנפגע בקלות, במיוחד לאור האקלים החם והמדברי השורר בישראל. בנוסף, מוסיף הד”ר, בישראל התפתחה תרבות לבוש שכוללת חשיפה גדולה לשמש, הרבה יותר מן המקובל בארצות השכנות. על פי ד”ר ברחנא, גנטיקה מסבירה רק כ-10% מן המקרים של סרטן העור, ורק אצל אשכנזים. הוא טוען כי שיעור הסרטן הגבוה בארץ בנשות ה-90 הוא בעיקר לאור חשיפה גבוהה ולא מבוקרת לשמש בעשורים הקודמים.  התקווה היא כי לאור המודעות העולה למחלה ולדרכים להימנעות ממנה ,  תהיה ירידה בתחלואה בעשור הקרוב.

על פי הנתונים,  ב-2002 אובחנו כ-880 מקרים חדשים של המחלה. התפלגות החולים במחלה נשארה קבועה בשנים האחרונות- הקבוצה הגדולה ביותר היא מבין ילידי אירופה וצפון אמריקה, ואחריה בסדר יורד- ילידי ישראל, ילידי אפריקה, ילידי אסיה וערבים.  נתונים נוספים שהוצגו היו על מיקום המחלה בגוף-  אצל רב החולים המחלה הופיעה בפנים ובעורף,נתון המתאים לקביעה כי המחלה נגרמת בעיקר עקב חשיפה לשמש, אצל קבוצה גדולה נוספת בגפיים העליונות ובכתפיים וכן בגפיים התחתונות.  עוד הוצגו מחקרים שמתקיימים כיום בארץ- מחקר שבודק את השפעת קרני השמש על שינויים בגנטיקה של העור הקשורה להתפתחות המחלה, מחקר נוסף לאיתור גורמי סיכון  תורשתיים, מחקר שנערך לריפוי חולי סרטן העור עם דרורות באמצעות תרופות חדשות ועוד.   האגודה למלחמה בסרטן הודיעה גם כי במסגרת שבוע המודעות יופעלו כ-300 תחנות לבדיקה ללא תשלום.

לידיעה ולנתונים נוספים באתר עיתון “הארץ”

***האגודה למלחמה בסרטן מזהירה את הציבור גם משימוש במיטות שיזוף. לדברי מומחים, שיזוף במכונים מסוכן באותה מידב כמו חשיפה לשמש, וחשיפת יתר יכולה לגרום לפגיעה בראייה, לפריחות על הגוף, להתקמטותו,לנגעים בו וכן להגברת הסיכון לסרטן העור. לידיעה באתר “הארץ”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה