ה- JNC מכריז על הנחיות חדשות בטיפול ושליטה ביתר לחץ דם

ה- JNC , (Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure) הכריז אמש על הנחיות חדשות לטיפול ושליטה ביתר לחץ דם.

הנחיות אלה הן הראשונות היוצאות לאור לאחר הפרסום האחרון של ה- JNC ב- 1997. לפי ההנחיות החדשות נקבעו מס’ גורמי חיזוי וסיכון כדלקמן:

* לחץ דם סיסטולי מעל 140 הוא גורם חיזוי חזק יותר לקביעת רמת סיכון למחלות רדיווסקולריות (CVD )  מאשר לחץ הדם הדיאסטולי בקרב מטופלים מעל גיל 50 .

* הסיכון ל- CVD מוכפל כאשר לחץ הדם גדל ביחידות של  – 20/10 מעל 115/75 .

* לאנשים שלהם לחץ דם תקין בגיל 55 יש סיכוי של 90% לפתח יתר לחץ דם עד סוף חייהם.

מניעה וטיפול:

* מטופלים עם לחץ דם סיסטולי של 120-129 ודיאסטולי של 80-89 צריכים להיות מוגדרים כפרה-חולי יתר לחץ דם , ועליהם להתחיל בפעולות מניעה על ידי שינוי אורח חיים.

* מטופלים הסובלים מיתר לחץ דם פשוט צריכים להיות מטופלים בשלב ראשון בתרופות משתנות תיאזידיות – thiazide-type diuretics , או כטיפול מונותרפי או בקומבינציה עם תרופות אחרות.

* חולים הסובלים מיתר לחץ דם ושלהם גורמי סיכון נוספים כמו סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות  – צריכים להיות מטופלים באחד יותר מהתרופות מקבוצות ACE-I , חוסמי סידן, חוסמי ביתא, חוסמי אנגיוטנסין ( angiotensin-receptor blockers ) .

* כדי להשיג יעדי לחץ דם נמוכים מ-140/90 או  130/80 לחולי סוכרת, יהיה צורך בטיפול במספר סוגים של תרופות, שאחד מהם צריך להיות המשתנים-תיאזידים.

* שיתוף הפעולה והמוטיבציה של הפציינט הינם קריטים בהשגת היעדים, ותפקידו של הרופא הוא להביא למודעות, לעודד ולתמוך בחולה כדי שיתמיד בטיפול עד להגעה למטרה.

* שילוב של אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, דיאטת דלת מלחים וקלוריות יגדיל את הסיכוי להשגת יעדי  לחץ הדם.

* ה- JNC ממליץ ליצרני המזון להפחית את שיעור המלחים ב- 50% בעשור הקרוב.

* ה- JNC מדגישים כי בעשור האחרון שיעור החולים המאובחנים ומטופלים גדל רק ב- 10% , ושרק 34% מהחולים המטופלים נמצאים ברמות המטרה.

* ה- JNC מציבים יעד לעשור הקרוב של השגת יעדי לחץ דם תקינים בקרב 50% מהמטופלים, וזאת באממעות התמדה במטרה ומתן טיפולים משולבים של תרופות ואורח חיים תקין.

JAMA. 2003;289(19):2560-2572, 2573-2574

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה