משפחה

טיפול במניפולציה בעמוד שדרה צווארי מגביר כנראה הסיכון לשבץ איסכמי על רקע קרע עורקי

מחקר חדש המתפרסם החודש ב-  Neurology  מוצא קשר הדוק בין טיפול באמצעות מניפולציה צווארית לבין מקרי שבץ איסכמי, על רקע של קרע חולייתי עורקי ( vertebral arterial dissection ).

החוקרים עקבו אחר מאות חולים במרכזי טיפול של שבץ איסכמי, ולאחר שבודדו וניתחו את המקרים השוו בין קבוצה של 51 חולים שסבלה מקרע חולייתי עורקי לבין 100 חולים בקבוצת ביקורת. נמצא שגורם הסיכון המשמעותי ביותר ל- vertebral arterial dissection היה מניפולציה צווארית (14% מהמקרים לעומת 3% בקבוצת הביקורת).

כמו כן נמצא שהסיכון לפתח vertebral arterial dissection היה גבוה יותר פי 6.6 למטופלים אשר עברו מניפולציה עד 30 יום לפני כן, מאשר מטופלים שלא עברו מניפולציה.

למרות בעיות סטטיסטיות שונות במחקר זה ואי היכולת לקבוע בוודאות שהמניפולציה היא הגורם לשבץ, בעיות ושאלות שמאמר המערכת של   Neurology מתייחס אליהם, מתעוררת בהחלט שאלה ותהייה לגבי השימוש במניפולציה. הכותבים ממליצים להעביר לחולים שעברו מניפולציה מסר חזק וברור לפיו עליהם לפנות מייד לטיפול במידה והם חשים כאבים לאחר המניפולציה, בגלל החשש להתפתחות של קרע חולייתי עורקי שעלול להוביל גם לשבץ איסכמי.

Neurology. 2003;60:1408-1409, 1424-1428

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה