משפחה

עישון פאסיבי לא פוגע בבריאות? – תוצאות מחקר חדש ושנוי במחלוקת

מספר מחקרים משמעותיים בגודלם קבעו בעבר כי חשיפה לעישון סביבתי, פאסיבי, מגדיל את הסיכון היחסי למחלות לב עורקיות, בהתבסס בראשונה על השוואה של אנשים שלא עישנו מעולם הנשואים למעשנים לאלו אנשים שלא עישנו מעולם ללא קרבה למעשנים. אגודת הלב האמריקאי, משרד הבריאות האמריקאי ועוד סיכמו כי הסיכון גבוה יותר ב-30% למחלות עורקי הלב עקב עישון פאסיבי (סיכון יחסי של 1.30 ). גורמים אחרים מצאו עלייה בסיכון  של בין 23%-30% למחלות לב ולסרטן ריאות. הארגון האמריקאי להגנה סביבתית הגדיר את העישון הפאסיבי כגורם מסרטן. מחלות נשימה שונות נקשרו גם הן לחשיפה לעישון פאסיבי, אך ההוכחות כי עישון פאסיבי גורם לעלייה בתמותה הן די דלילות.

  מטרת מחקר זה היתה לבדוק ולהעריך את הקשר בין עישון טבק סביבתי,כפי שהוערך כאן בעישון של בני זוג, ותמותה בטווח הארוך ממחלות הקשורות לעישון.

מחקר זה היה מחקר קוהורטי שארך 39 שנים והתקיים בקליפורניה בקרב אוכלוסיית בוגרים. במחקר השתתפו 118,094 מבוגרים שהוכנסו למחקר בשל האגודה האמריקאית למניעת סרטן בשנת 1959 ושחל עליהם מעקב עד שנת 1998.המיקוד היה על אוכלוסיה של 35,561 משתתפים שלא עישנו מעולם ושבני זוגם הם מעשנים קבועים. הדרך שבה נמדדו התוצאות היתה סיכון יחסי ו95% רווח בר-סמך לתמותה ממחלות עורקי הלב, סרטן ריאות ומחלת נשימה אובסטרוקטיבית כרונית שקשורים לעישון בבני זוג ובמעשנים פעילים. 

במשתתפים שהיו במעקב משנת 60′ עד 98′ הסיכון היחסי (95% רווח בר-סמך) על פי הגיל לאלו שמעולם לא עישנו בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו אך נשואים למעשנים היה 0.94 למחלות עורקי הלב, 0.75 לסרטן ריאות ו-1.27 למחלת נשימה אובסטרוקטיבית כרונית בין 9,619 גברים, ו-1.01, 0.99 ו-1.13 בהתאמה, אצל 25,942 נשים. לא נמצא קשר משמעותי לחשיפה עכשווית או בעבר לעישון סביבתי(פאסיבי) לפני או לאחר שבוצעו התאמות והוסרו משתתפים עם מחלות קיימות. לא נמצא קשר משמעותי במהלך זמן מעקב קצר יותר בתקופות של השנים 60′-65′, 66′-72′, 73′-85 ו-73′-98′. 

 החוקרים מסכמים כי תוצאות מחקר זה לא תומכות בקשר הסיבתי בין עישון סביבתי (פאסיבי) ולתמותה הקשורה לעישון, אף כי הן אינן פוסלות השפעה שולית. הקשר בין חשיפה לעישון פאסיבי ומחלות עורקי הלב וסרטן ריאות הוא ככל הנראה קטן בהרבה מן המקובל לחשוב כיום. 

לאבסטרקט ב-BMJ

למחקר ב-BMJ

למאמר מערכת בנושא ולתגובות ב-BMJ

בידיעה בעיתון “הארץ” מובאת ביקורת של מתנגדי המחקר הגורסים כי מימון של חברות הטבק גרם להטיית תוצאות המחקר וכי הוא מיועד לחזק את חברות הטבק העומדות תחת תביעות פיצויים רבות בשנים האחרונות.

לידיעה באתר עיתון “הארץ” בנושא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה