האם לנשים בהריון אסור לאכול דגים? מחקר חדש טוען שלא

למרות החשש כי צריכת דגים המכילים כספית (mercury) יכולה לסכן את התפתחות העובר, הכמות של הדגים שאוכלות אמהות נראה כלא משפיע לרעה על ההתפתחות והבריאות הנוירולוגית של הילד, כך על פי מחקר שפורסם השבוע בלנצט.

 במחקר שכלל אמהות וילדיהן המתגוררים באיי סיישל, היכן שהאוכלוסיה אוכלת דגים כ- 12 פעמים בשבוע, הכמות של כספית שנמדדה בגוף האם בזמן לידתן את ילדיהן היתה ללא כל השפעה על התפקודים הקוגנטיביים של הילד בגיל 9.  החוקרים מציינים כי לא ידוע מהי הכמות של הכספית שלכאורה יש להחשף אליה על מנת לפגוע בעובר.בארה”ב, ה-FDA  ממליץ לנשים בהריון להמנע מאכילת כרישים, דגי חרב, מקרל וטיילפיש מאחר שהם עלולים להכיל רמות גבוהות של כספית.

במחקר הנוכחי, החוקרים מדדו רמות של כספית בדגימת שיער של 779 נשים שילדו באותו זמן. 9 שנים אחר כך, החוקרים ביצעו מגוון של בדיקות נוירולוגיות בילדיהן. בסה”כ, תוצאותיהם של הילדים במבחנים הראו כי לא קיים קשר לכמות הכספית שהיתה בגופה שלאימם בזמן ההריון עם מספר קטן של יוצאים מן הכלל. רמות גבוהות של כספית אצל האם נקשרו עם תפקוד לקוי במבחן אחד מתוך 21 של כישורים מוטוריים, אומרים החוקרים. אף שניסויי מעבדה קודמים הראו כי רמות גבוהות של כספית יכולות לפגוע ביוכלת ההתפתחות הנוירולוגית, החוקרים מסבירים כי ניסויים אלו הכילו כמויות גדולות יותר משמעותית של כספית.  במאמר מערכת בנושא, אומר הכותב כי הכמות הדגים שנשים אוכלות, ברב חלקי העולם, במהלך הריונן, ככל הנראה לא מהווה כל סכנה על התפתחות נוירולוגית עתידית אצל צאצאיהן. כרגע, לא קיימת שום סיבה מדוע אישה בהריון לא תוכל לאכול דגים כל עוד כמות הכספית נמצאת מתחת לרמות המסוכנות, מסכמים החוקרים.

לידיעה במדסקייפ

לאבסטרקט ולמחקר- Lancet 2003;361:1667-1668,1686-1692

למאמר מערכת בלנצט – כתגובה לנושא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה