טיפול אגרסיבי מומלץ לשחפת עמידה במהלך ההריון

טיפול אגרסיבי בשחפת עמידה לתרופות רבות -(multiple drug-resistant tuberculosis -MDR-TB ) נראית כמומלצת לחולות במהלך ההריון, כך על פי פרסומים חדשים.  לא  ידוע אם הפוטנציאל ליצירת פגמים בעובר גבוה יותר עם תרופות מסוג second-line  או מסוג first-line  ,אומרים החוקרים. אך הסכנה למעבר,הדבקה  טרום הלידה יכול לעלות כשהשחפת עמידה לטיפול מסוג ה-first-line, והסיבוכים של הלידה הם נפוצים יותר בקרב האמהות. במקרים רבים הרופאים ממליצים על הפסקת ההריון.

החוקרים שיתפו 7 אמהות שנשאו ילדים לאחר התחלת טיפול עבור MDR-TB. כולן היו עמידות בפני לפחות תרופות ה-first-line, וכולן חוץ מאחת היו בעלות ממצאי רדיוגרפיה חמורים או/ו מחלה קלינית בשלב מתקדם.כל אחת מהן עברה טיפול במשטר ייחודי לה. בכל אחר משבעת המקרים, היו תוצאות טיפול מעולות עבור החולות וילדיהן,כותבים החוקרים. לא היו מקרים של הדבקה ישירה מהאם לעובר ולא היו סיבוכים בלידה. 

 החוקרים סיכמו אם כן כי חולות עם MDR-TB בהריון לא צריכות להיות משוללות טיפול הולם וצריכות לקבל את הברירה האם להמשיך בהריונן. החוקרים עדיין ממליצים כי הטיפול לא צריך להנתן לפני סינון הנשים לפי גיל הלידה ,וכי צריך לייעץ לנשים לדחות את ההתעברות עד לאחר סיום הטיפול. 

 החוקרים מציעים מספר אזהרות בטיפול במטופלות אלו:

 – על הטיפול להדחות עד השליש השני אלא אם האשה סובלת משלב מתקדם במחלה ,ועל כל מקרה יש לדון לגופו ולהתייעץ עם החולה בכל הנוגע להחלטות.

– אם מתאפשר, טיפול טרום הלידה צריך להדחות עד אחרי השבוע ה-20  להריון , ו-capreomycin הוא המומלץ מבין ה- aminoglycosides.

-יש להמנע מ-Clofazimine ומ-clarithromycin , אם מתאפשר.

– ניתן להשתמש ב- Ethionamide ו -prothionamide  , אך נשים המקבלות 2 תרופות או cycloserine צריכות להיות מטופלות גם ב-pyridoxine. 

– במידה והאם נשארת culture חיובי גם אחרי הלידה, עליה להיות מיודעת על הסכנות וכן על התועלת שבהנקה, ובמקרה אחר החשיפה של התינוק לאם צריכה להיות מינימלית.

לידיעה במדסקייפ

Clin Infect Dis 2003;36:996-1003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה