משפחה

גורמים טרום הלידה יכולים להשפיע על הסיכון לפתח ראומטיד ארתריטיס בבגרות

ראומטיד ארתריטיס היא מחלה ללא אטיולוגיה ברורה. מחקרים זהים מציינים את החשיבות של הגנטיקה  כמו הגורמים הסביבתיים. במסגרת הגורמים הסביבתיים, מספר גורמי סיכון ידועים היטב, ולמעשה, המחלה לא יכולה להיות מיוחסת לאיזהיא חשיפה מיוחדת.

אך על פי דיווח שפורסם השבוע ב-BMJ,  משקל בלידה, הנקה ועיסוק האב נראים כמשפיעים על הסיכון של תינוק  בן- יומו לפתח ראומטיד ארתריטיס(RA) לכשיגדל. הממצאים הללו מבוססים על השוואה של רישומי לידות מ-77 מבוגרים עם RA ו-308 משתתפים תואמים שמשמשים כקב’ ביקורת.

כל המשתתפים נולדו בין 1940-1960 ונרשמו במרשם השוודי לראומטולוגיה.בניתוח רב-משתנים, המשתתפים במשקל לידה של לפחות 4 ק”ג היו בעלי סיכוי של פי 3.6 לפתח RA מאשר אלו במשקל שבין 3 ק”ג ל- 3.99 ק”ג. בניגוד לכך, משקל נמוך בלידה לא נקשר בצורה משמעותית עם הסיכון ל-RA, מציינים החוקרים. בהשוואה להתחלת הנקה בבית החולים, עיכוב ההנקה לאחר השחרור נקשר עם עלייה של 90% בסיכון ל-RA.  החוקרים מצאו גם כי העיסוק של ההורה בזמן הלידה השפיעה ע להסיכון ל-RA. למשל, משתתפים שאביהם עסק במלאכה ידנית היו בסיכון של פי 2.3 לפתח RA מאשר משתתפים שאביהם עסק במלאכה לא- ידנית. שאר הגורמים, כמו אורך הלידה, גיל האם בלידה ומחלות של האם לא היו גורמים חוזים של ראומטיד ארתריטיס, מוסיפים החוקרים.

לידיעה במדסקייפ

למחקר בגיליון הנוכחי של ה-BMJ אונ-ליין (2003;326:1068-1069)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה