מחקר הארימידקס ותגובת האגודה למלחמה בסרטן

להלן תגובת האגודה למלחמה בסרטן למיממצאים האחרונים על הטיפול בארימידקס

 לקראת חודש המודעות העולמי לסרטן השד שיצוין בישראל ובעולם בחודש אוקטובר ד”ר גד רנרט הודיע היום על התחלת מחקר מניעתי של סרטן השד בנשים בסיכון גבוה שיתבצע בישראל במקביל למדינות רבות בעולם במחקר עתידות להשתתף 10,000 נשים. האגודה למלחמה בסרטן החלה באיתור נשים המתאימות להשתתף במחקר

רקע: תוצאות מחקר חדש שהוצג היום בכנס בינלאומי בנוטינגהם, אנגליה בנושא סרטן שד, הראה כי נשים עם סרטן שד מוקדם שנטלו “ארימידקס” כטיפול הורמונלי למניעת חזרת המחלה, הסיכון שמחלתן תחזור היה נמוך מזה של נשים שנטלו טמוקסיפן. בנוסף לכך, אלו שעברו לטיפול בארימידקס סבלו פחות מתופעות לוואי רציניות כמו קרישיות דם או סרטן רירית הרחם, מאשר המטופלות שהמשיכו עם הטמוקסיפן.

מירי זיו מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן: “תוצאות המחקר מוכיחות כמה חשוב לעדכן את סל הבריאות. למרבה המזל המחקר בתחום הסרטן מניב תוצאות, וחשוב מאוד שלחולות סרטן השד בפרט וסרטן בכלל, יינתן הטיפול הטוב ביותר שהמדע הוכיח כיעיל. את סל התרופות מעדכנים על פי שיקולים מדעיים מוכחים ולא על-פי שיקולים כלכליים קרים. לא ניתן להוסיף לציבור חולי הסרטן המתמודדים על חייהם, מצוקה נוספת שהם אינם יכולים לעמוד בה. מדי שנה נוספים למעגל חולי הסרטן בישראל 23,000 ילדים, נשים וגברים, מתוכם 4,000 נשים הן חולות בסרטן השד, אשר תוצאות המחקר מהוות חדשות מעודדות נוכח הסיכון של חזרת המחלה “.

דר” שולמית ריזל, מנהלת יחידת השד, במכון האונקולוגי במרכז הרפואי רבין קמפוס בלינסון: “תוצאות המחקר בהחלט מעוררות עניין, ועשויה להיות להם השפעה על דפוסי הטיפול בנשים שחלו בסרטן השד לאחר גיל המעבר. יחד עם זאת, יש לזכור שמדובר במדגם קטן מאוד, עם מעקב של שנתיים בלבד, כך שדרוש מחקר עם מספר גדול יותר של נשים ולאורך זמן יותר ממושך. יש לזכור כי במחקר אחר שעדיין נמצא במעקב בהיקף נרחב בו משווים טיפול בטמוקסיפן לבין ארימידקס, נמצא יתרון לארימידירקס נמצא כי שיעורי ההישרדות לאחר 5 שנים היו 89% לנשים שטופלו בטמוקסיפן, לעומת 92% בנשים שטופלו בארימידקס”.

מידע על סוגי הטיפולים ההורמונליים בגידולי שד

קיימים מספר סוגים של טיפולים הורמונליים. סוגי הטיפולים ניתנים בהתאם לגיל האישה, הפרופיל הרפואי שלה והחלטת הרופא המטפל.

טיפול בתרופות מקבוצת אנטי אסטרוגן טיפול זה נמצא בשימוש רחב. התרופות מסוג זה, פועלות על ידי דיכוי תהליך קשירת האסטרוגן לקולטן, שעל פני התא הממאיר (ראי הרחבה בהמשך). לדוגמא: טמוקסיפן, שמופיע גם כ-וולודקס (Valodex), נולוודקס (Nolvadex) ו-טמוקסי (Tamoxi). תרופות נוספות מקבוצה זו נמצאות בשלבי פיתוח.

טיפול בתרופות מקבוצת מעכבי ארומטז ארומטז הינו אנזים, שאחראי על השלב האחרון בתהליך ייצור אסטרוגן, בבלוטת יותרת הכליה וברקמת השומן. הטיפול בתרופות אלו, מדכא את ייצור האסטרוגנים באמצעות אנזים הארומטז, ומונע את הגעת האסטרוגן לתאים הממאירים. טיפול זה יעיל רק בקרב נשים אצלן השחלות אינן פעילות לדוגמא: ארימידיקס (Arimidex), פמרה (Femara), ארומזין (Aromasin).

טיפול בתרופות מקבוצת LHRH Agonists – טיפול המעכב לחלוטין את פעילות השחלות ומחקה מצב של בלות שחלתית. ניתן לנשים באופן זמני או קבוע לדוגמא: דקפפטיל ( (Decapeptylו-זולדקס (Zoladex).

טיפול בתרופות פרוגסטיניות הפועלות על הורמון הפרוגסטרון. אופן פעולתן המדויק אינו ברור, אך סוברים שהן משנות את הסביבה ההורמונלית סביב הגידול. בטיפול זה משתמשים בעיקר כאשר הטיפול ההורמונלי שניתן, הפסיק להשפיע לדוגמא: מגייס ( (Megace ו-פרוורה (Provera).

על פעילות האגודה למלחמה בסרטן בנושא סרטן השד האגודה למלחמה בסרטן יזמה את תוכנית הסריקה הלאומית לסרטן השד בממוגרפיה, המופעלת בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות וקופות החולים, האגודה רכשה ניידת ממוגרפיה כדי לאפשר גם לנשים המתגוררות בישובים מרוחקים להיבדק. האגודה מפיקה מדי שנה מסעות הסברה לקידום המודעות לסרטן השד, דואגת לשיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולות בסרטן השד, למימון הקמת מרכזים לבריאות השד, למימון עשרות תקנים של אחיות ועובדות סוציאליות לתיאום הטיפול בסרטן השד, דואגת להדרכה מקצועית לצוותים המטפלים, תומכת ומקדמת את המחקר בנושא סרטן השד. האגודה למלחמה בסרטן דואגת לשיפור הזכויות של הנשים החולות והבריאות ודאגה לשיפור המגע עם הביטוח הלאומי, פועלת להרחבת סל הבריאות. האגודה למלחמה בסרטן הקימה את “יד להחלמה” ארגון של נשים שהחלימו מהמחלה המושיטות יד תומכת לנשים שזה עתה חלו ומוכיחות שגם במאבק הזה אפשר לנצח.

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור לפנות לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת חומר הסברה ללא תשלום בנושא מחלות הסרטן ודרכי מניעתן 1800-599-995 או לאתר האינטרנט הנמצא בכתובתwww.cancer.org.il  (לחצו כאן)

בברכה,

נאוה עינבר

דוברת

האגודה למלחמה בסרטן

5721604 03, 225387 – 050

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה