משפחה

יעילות של אולטראסאונד בסינון לקרצינומה בתאי הכליות מוכחת- אך לא ברור עדיין אם קיימת הצדקה כלכלית לביצוע

במחקר שארך כשנתיים וכלל כמעט 10,000 מתנדבים, חוקרים מגרמניה מצאו כי שימוש באולטראסונוגרפיה כדי לסנן חולים לקיומה של קרצינומה בתאי הכליה הוא אפקטיבי, אך ההצדקה לה עדיין לא ברורה. בגיליון של BJU International החודש, החוקרים מדווחים כי 9,959 המשתתפים במחקר, לפחות בני 40 , עברו כ- 17,810 בדיקות אולטראסאונד במהלכו של המחקר. 

 כשהמשתתפים עברו בדיקת אולטאסאונד לשם מעקב כשנה לאחר הבדיקות בתחילת המחקר, הרגישות של בדיקות אלו היתה 82%, והערך החיזויי שלה היה 2% לממצאים דו-משמעיים ו-50% לממצאים חיוביים.  גוש בכליות התגלה אצל 13 חולים, ואצל 9 מתוכם נמצא כי קיימת קרצינומה בתאי הכליות. על פי ממצאים קודמים, החוקרים ציפו למצוא רק כ-3 מקרים על כל 10,000 איש ולא 9 כפי שהם מצאו. 

 החוקרים מציינים כי שיעור המקרים של גידולים בשלב מאוחר היה גבוה- ולכן, גילוי מוקדם של גידול, אחת המטרות של סינון זה, לא מולאה. כ-6 מבין המשתתפים היו בשלב מוקדם של גידול והם אלו שיכולה לצמוח להם תועלת מסינון זה. החוקרים מסכמים כי יעילות הסינון צריכה להבדק כדאית כלכלית במחקר ארוך טווח מול אוכלוסיה שעברה סינון ואוכלוסיה שלא עברה סינון כזה.

לידיעה במדסקייפ

BJU International 2003;91:595-599

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה