משפחה

שיעור גבוה יותר של קשיים לפני ואחרי הלידה באנשים עם הפרעות אוטיזם שונות, בהשוואה לאחיהם ולאוכלוסיה הכללית (Arch Gen Psychiatry)

ממצאי מחקר המבוסס על האוכלוסיה שנערך באוסטרליה מעידים כי פרטים הסובלים ממגוון הפרעות אוטיזם מראים שכיחות מוגברת של קשיים במהלך העוברות, הלידה והינקות, בהשוואה לפרטים ללא הפרעה.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם מחקר זה הוא המדגם המבוסס על אוכלוסיה הגדול ביותר שנערך הבודק אנשים שנולדו ואובחנו בהפרעת אוטיזם בתוך אזור גאוגרפי אחד, תוך שימוש בנתונים שנאספו פרוספקטיבית אודות ההריון, ומשווה גם בין אחים וגם בין תת-אוכלוסיות הסובלות מאוטיזם.

החוקרים השתמשו בנתונים שנאספו בכדי לאתר 465 מקרים שנולדו בין השנים 1980-1995 ואובחנו עם הפרעת אוטיזם כלשהי עד לשנת 1999, וכן 481 אחים ו-1313 פרטי ביקורת שנבחרו באקראי. החוקרים ניתחו את הנתונים ובדקו הבדלים בגורמים הקשורים בתקופה שלפני הלידה וסמוך לה בין הקבוצות השונות.

בהשוואה לנבדקי הביקורת, נמצאה באמהות של מקרי הפרעת אוטיזם נטיה לחוות איום בהפלה בתקופה שקדמה ל-20 שבועות להריון (OR 2.41), ולקבל אלחוש קאודלי באפידורל  במהלך הלידה (OR 1.68). באמהות אלה נמצאה גם נטיה להעדר צירים או לצירים שהושרו במכוון (OR 2.04 ו-OR 1.43, בהתאמה) בהשוואה לאמהות הביקורת.

בקבוצת המקרים שנבדקה נמצאה סבירות גבוהה משמעותית לחוות סיבוכים בלידה בשל מצוקה עוברית (OR 1.59) ודימום של יותר מ-500mL לאחר הלידה (OR 2.33), בהשוואה לאמהות הביקורת. בקבוצת המחקר נמצאה גם סבירות גבוהה משמעותית לחוות ניתוח קיסרי מבחירה או בעת חירום (OR 2.05 ו-OR 1.57, בהתאמה).

הסיכונים לילוד שעלו משמעותית בקבוצה הנבדקת היו יותר מדקה אחת עד לנשימה ספונטנית (OR 1.42) ותוצאת Apgar score נמוכה מ-7 בזמן דקה אחת (OR 1.64). [הערה: בתקציר המאמר מצויינת תוצאה נמוכה מ-6, אך בגוף המאמר מצויינת תוצאה נמוכה מ-7].

בהשוואה לאחיהם, נמצאו המקרים סבירים יותר לחוות מצוקה עוברית (OR 1.64), להציג תוצאת Apgar score נמוכה מ-6 בזמן דקה (OR 1.64), להזדקק ליותר מדקה אחת בכדי לנשום ספונטנית, (OR 1.81).  הכותבים מציינים כי באופן כללי, בלידת האחים נמצאו פחות סיבוכים מאשר בלידת אחיהם שסובלים מהפרעת אוטיזם, אך יותר סיבוכים מאשר בנבדקי הביקורת.

החוקרים מציינים כי גילן הגבוה של האמהות בקבוצת המקרים היה הממצא החזק ביותר של המחקר, וכי הוא הופיע כגורם סיכון בלתי תלוי לאחר התאמה למשתנים אחרים. במודל רגרסיה לינארית נמצא גיל אם בין 30 ל-34 שנים בעל OR 1.41 וגיל אם מ-35 ומעלה בעל OR 1.54, בהשוואה לגיל אם בין 25 ל-29 שנים.

החוקרים מסכמים כי המחקר תומך בהשערה שהתפתחות הפרעות אוטיזם שונות תלויה בגנוטיפ, וכי ניתן להסביר את הופעת הסיבוכים על-ידי חוויה טרום-לידתית בשל גנוטיפ זה.

Arch Gen Psychiatry. 2004;61:618-627

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה